Nederland kijkt massaal naar Ajax en OG3NE
De kijkcijfers van donderdag 11 mei 2017 (SKO)
Het Eurovisie Songfestival met OG3NE op NPO 1 en de wedstrijd Olympique Lyon – Ajax op RTL 7 hielden Nederland donderdagavond massaal aan de buis gekluisterd. Zo’n driekwart van alle tv-kijkers tussen negen en elf uur ’s avonds koos voor 1 of 7. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gemiddeld genomen was Olympique Lyon – Ajax het meest in trek met bijna 2,7 miljoen kijkers (38 procent), terwijl het Eurovisie Songfestival bijna 2,5 miljoen kijkers (35 procent) scoorde.
Zowel de kijkers van NPO 1 als die van RTL 7 eindigden de avond tevreden: OG3NE plaatste zich voor de finale van het Songfestival en Ajax voor de finale van de Europa League.
Veel mensen die Ajax keken, zullen op het moment dat OG3NE begon met optreden hebben gezapt naar NPO 1. Juist tijdens het optreden maakte Ajax zijn eerste en enige doelpunt van de wedstrijd.
Beide tv-evenementen hadden een voor- en nabeschouwing. De voorbeschouwing van het Songfestival scoorde 1,5 miljoen kijkers (26 procent) en die van het voetbal 692.000 kijkers (13 procent).
De nabeschouwing van het voetbal won met 1,4 miljoen kijkers (28 procent) wel van de Songfestival-nabeschouwing in Pauw, die 1,2 miljoen kijkers (33 procent) scoorde.
Van álle Nederlanders van zes jaar en ouder keek ongeveer eenderde naar een van de twee tv-evenementen. De keuze tussen 1 of 7 was ook al een onderwerp in het NOS Journaal en RTL Nieuws.
Voor de concurrentie bleef er weinig over op prime time. RTL 4 schraapte uiteindelijk nog 757.000 kijkers (12 procent) bij elkaar met Help Mijn Man Is Klusser. Beste Kijkers trok aansluitend 457.000 kijkers (6 procent).
Slechts één ander primetime-programma haalde de top 25: Keuringsdienst van Waarde was goed voor 382.000 kijkers (7 procent) op NPO 3. Alle andere zenders trokken minder bekijks, waaronder SBS 6, dat met de film The Pacifier 246.000 kijkers (4 procent) trok.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), DWDD (958.000), EenVandaag (779.000), RTL Boulevard (744.000), de voetbalvoorbeschouwing (692.000), Editie NL (638.000) en Utopia (531.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,4 miljoen), Pauw (1,2 miljoen), de voetbalsamenvattingen (530.000) en RTL Late Night (461.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 7 pakte zilver met 23 procent en RTL 4 brons met 12 procent.
Top 15 01. Olympique Lyon – Ajax (RTL7) 2.661.000 02. Eurovisie Songfestival HF (NPO1) 2.451.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.837.000 04. Op weg naar het Songfestival (NPO1) 1.520.000 05. Voetbal EL NB (RTL7) 1.436.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 31.7% 2. RTL7 / 22.8% 3. RTL4 / 12.2% 4. SBS6 / 5.5% 5. NPO2 / 3.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 39,8% 2. Publieke Omroep 37,4% 3. SBS Groep 10,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |