Het Groot Dictee na 26 jaar plotseling van de buis

Na 26 jaar komt er een plotseling einde aan Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. De kijkcijfers zijn te laag en de formule is over zijn hoogtepunt heen. Dat zegt Willemijn Francissen, integraal eindredacteur kennis bij de NTR, in de Volkskrant. Francissen is er wel een beetje klaar mee. “Het Groot Dictee is jarenlang een instituut geweest, maar het heeft helaas zijn beste tijd gehad. Er gebeurt veel met taal, bij jongeren, op sociale media. Dat zag je niet terug op tv, het dictee was archaïsch.

Bovendien zijn de kijkcijfers gewoon niet hoog genoeg, aldus Francissen. “De kijkcijfers zijn de laatste twee jaar hard gedaald: van 722- naar 368 duizend.”

Ze laat onvermeld dat de kijkcijfers vooral zijn gedaald vanwege de verhuizing van NPO 1 naar NPO 2. Waar het dictee op het vlaggenschip normaal gesproken 1 miljoen kijkers scoorde, keken er in 2015 – de eerste editie op NPO 2 – nog maar 594.000 kijkers (9 procent). Vorig jaar waren dat er 368.000 (6 procent).

Presentator Philip Freriks is teleurgesteld. “Het Groot Dictee bestaat al zo lang, het heeft een bepaalde statuur. Ik zou zeggen: ga er voorzichtig mee om, kijk goed wat er nog mogelijk is en neem op z’n minst afscheid in stijl. Maar nee. We worden bij het minste of geringste bij het grof vuil gezet, daar heb ik de smoor over in. Het Dictee verdient dit niet.”

Freriks haalde het evenement in 1990 naar Nederland. “Dit is misschien wel het ultieme publieke-omroepprogramma. Het is geen puur amusement: je geeft kijkers iets mee, interactief, met uitleg.

Hij hoopte op meer steun van NTR en NPO. “We hebben 26 jaar tv-historie geschreven, dit is een iconisch programma. De verschuivingen van de laatste jaren, van NPO 1 naar NPO 2 en naar 21.30 uur, hebben ons veel kijkers gekost. Maar dit is wel erg rigoureus. Ze lijken ons bijna opgelucht opzij te schuiven.”

Francissen reageert door te zeggen dat ze zelf was en serieus heeft gekeken naar een moderne variant van het dictee, die de producent heeft bedacht. “Dat plan hebben we afgekeurd. De netmanager van NPO 2, met wie nauw overleg is gevoerd, was het met ons eens. Het was niet vernieuwend genoeg. We waren ook bang dat het vlees noch vis zou worden, op die chique, klassieke locatie.”

Ze weigert Het Groot Dictee afscheid te laten nemen. “Je moet niet krampachtig vasthouden aan een programma dat niet meer werkt. Ik zou het ook zondegeld vinden; dit is een peperduur evenement. Dan maken we liever een heel ander taalprogramma voor de feestdagen, hopelijk al vanaf dit najaar. Er ligt een voorstel bij de NPO.”

Freriks baalt stevig: “Achteraf gezien hadden we eind 2014 moeten stoppen, na de 25ste uitzending. Dat had een stuk beter gevoeld dan dit, dat we er op zo’n lullige manier uit worden gegooid. Daar staan we dan, op straat, in een vuilniszak.”

Volgens producent Men at Work ligt een verhuizing naar de commerciëlen niet voor de hand.

Foto: NTR

Meer in NTR

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen