Eerste halve finale Songfestival winnaar op prime time
De kijkcijfers van dinsdag 9 mei 2017 (SKO)
De eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival, zónder O’G3NE, trok dinsdagavond ruim 1,4 miljoen kijkers (26 procent) naar NPO 1. Daarmee was het liedjesfestijn de winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De eerste halve finale, met Douwe Bob, trok vorig jaar ruim 2,9 miljoen kijkers (47 procent), de tweede halve finale scoorde 1,2 miljoen kijkers (24 procent) en de finale met Douwe Bob scoorde bijna 4,3 miljoen kijkers (66 procent).
Voorafgaand aan het Songfestival trok het half uur durende programma Op Weg Naar Het Eurovisie Songfestival nog 1,3 miljoen kijkers (23 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief voor het muziekfestijn: Ontvoerd scoorde 1,1 miljoen kijkers (18 procent) en Voor Ik Het Vergeet 793.000 kijkers (13 procent).
Veronica pakte brons op prime time: de wedstrijd Juventus – Monaco was goed voor 726.000 kijkers (12 procent).
Zusterzender SBS 6 was de nummer vier dankzij NCIS, dat 628.000 kijkers (11 procent) trok, en Lethal Weapon, dat 515.000 kijkers (9 procent) scoorde.
Verder was vooral Nieuwsuur in trek op prime time (555.000 en 10 procent). Eerder op de NPO 2-avond trok Brandpunt over weldoener Johnny de Mol 293.000 kijkers (5 procent) en de eerste primetime-uitzending van moslimtalkshow De Nieuwe Maan 186.000 kijkers (3 procent).
Naast Nieuwsuur wist op prime time alleen het RTL 5-programma Deurwaarders nog een plek in de top 25 te bemachtigen. Daar keken 407.000 kijkers (7 procent) naar, ondanks de magere lead-in van de Roelvinkjes-soap (190.000 en 3 procent).
Net5, RTL 7 en RTL 8 (van groot naar klein op prime time) scoorden ver onder de 300.000 kijkers met buitenlandse films en series. NPO 3 eindigde laag met zijn Nederlandse avond: Dat Wordt Oorlog trok 124.000 kijkers (2 procent) en Je Zal Het Maar Hebben 240.000 kijkers (4 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (967.000), EenVandaag (939.000), RTL Boulevard (906.000), Editie NL (664.000) en Utopia (472.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (948.000), Hart van Nederland (806.000), Shownieuws (664.000) en RTL Late Night (661.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.035.000 02. Eurovisie Songfestival HF (NPO1) 1.446.000 03. Op weg naar het Songfestival (NPO1) 1.268.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.233.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.191.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.3% 2. RTL4 / 17.4% 3. SBS6 / 9.4% 4. Vero / 6.8% 5. NPO2 / 5.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,7% 2. RTL Nederland 26,1% 3. SBS Groep 20,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |