Ajax-finale bezorgt RTL 7 hoogste kijkcijfers ooit


De kijkcijfers van woensdag 24 mei 2017 (SKO)

De Europa League-finale tussen Ajax en Manchester United trok woensdagavond ruim 3,6 miljoen kijkers naar RTL 7. Daarmee behaalde de wedstrijd, die Ajax verloor met 0-2, een marktaandeel van maar liefst 55 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de meest bekeken uitzending op RTL 7 ooit, bevestigt de tv-zender vandaag. Nog niet eerder in zijn twaalfjarige geschiedenis wist de mannenzender van RTL Nederland meer dan 3 miljoen kijkers te boeien.

De rest van RTL 7’s top vijf van meest bekeken uitzending ooit bestaat uit Olympique Lyon – Ajax met 2,7 miljoen kijkers eerder deze maand, de bekerfinalewedstrijd Ajax – Feyenoord met 2,6 miljoen kijkers in april 2010, de Europa League-wedstrijd Feyenoord – AS Roma met 2,3 miljoen kijkers in februari 2015 en de WK Darts-finale met Michael van Gerwen in januari 2017 met 2,2 miljoen kijkers.

RTL 7 had een extra lange voorbeschouwing voorafgaand aan Ajax – Manchester United op het menu staan. Deze ruim anderhalf uur durende uitzending trok 484.000 kijkers (12 procent). De huldiging trok 2,8 miljoen kijkers (45 procent) en de een uur durende nabeschouwing 1 miljoen kijkers (24 procent).

Over de hele avond gezien kwam RTL 7 uit op 34 procent marktaandeel. NPO 1 en RTL 4 volgden op afstand met 16 en 13 procent.

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor het voetbal met André Rieu Love in Maastricht met 692.000 kijkers (11 procent). Aansluitend trok Maigret 518.000 kijkers (8 procent).

RTL 4 scoorde met Love is in the Air 653.000 kijkers (10 procent). Aansluitend wist Van der Vorst ziet sterren 433.000 kijkers (7 procent) te bekoren.

De SBS 6-titels Van Onze Centen en Smerige Zaken scoorden respectievelijk 284.000 kijkers (5 procent) en 230.000 kijkers (3 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 339.000 kijkers (5 procent) op NPO 2, Pirates of the Caribbean The Curse of the Black Pearl met 264.000 kijkers (4 procent) op Veronica en NCIS New Orleans met 237.000 kijkers (4 procent) op Net5.

NPO 3 scoorden zo’n 200.000 kijkers, NPO 2 onder de 150.000 kijkers en RTL 5 en RTL 8 onder de 100.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), Zesuurjournaal (939.000), EenVandaag (860.000), De week van rood wit en roze (764.000), RTL Boulevard (724.000) en de voetbalvoorbeschouwing (484.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalhuldiging (2,8 miljoen), de voetbalnabeschouwing (1 miljoen), Pauw (872.000), Shownieuws (632.000), Hart van Nederland (606.000) en RTL Late Night (568.000) het meest in trek.

RTL 7 avondmarktleider

RTL 7 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Ajax – Manchester United (RTL7) 3.613.000
02. Ajax – Manchester United Hul (RTL7) 2.777.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.612.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.053.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.030.000


06. Voetbal EL NB (RTL7) 1.019.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 939.000
08. Pauw (NPO1) 872.000
09. EenVandaag (NPO1) 860.000
10. Week van rood wit en roze (NPO1) 764.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 724.000
12. André Rieu Love in Maastricht (NPO1) 692.000
13. Journaal laat (NPO1) 669.000
14. Love is in the air (RTL4) 653.000
15. Shownieuws (SBS6) 632.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL7 / 33.8%
2. NPO1 / 16.2%
3. RTL4 / 12.6%
4. SBS6 / 6.0%
5. Vero / 3.8%


6. NPO2 / 3.3%
7. NET5 / 3.2%
8. NPO3 / 2.4%
9. FS1E / 1.8%
10. RTL8 / 1.3%


11. TLC / 1.2%
12. RTL5 / 1.1%
13. FOX / 0.6%
14. SBS9 / 0.6%
15. Comedy / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 48,8%
2. Publieke Omroep 21,9%
3. SBS Groep 13,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen