Veruit minst bekeken Idols-finale ooit


De kijkcijfers van woensdag 19 april 2017 (SKO)

Foto: Bob BronshoffDe finale van het zesde seizoen van Idols trok woensdagavond slechts 342.000 kijkers naar RTL 5. Daarmee werd een marktaandeel van 5,8 procent neergezet. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de minst bekeken Idols-finale ooit. De eerste vier finales, die op vlaggenschip RTL 4 werden uitgezonden, trokken respectievelijk 5 miljoen, 3,4 miljoen, 3,5 miljoen en 2,6 miljoen kijkers. De eerste RTL 5-finale trok vorig jaar 884.000 kijkers (15,9 procent).

De Idols-finale werd gewonnen door Julia van Helvoirt uit Tilburg. Ze versloeg Bram Boender uit Dieren. De eerdere edities werden gewonnen door Nina den Hartog (2016), Nikki Kerkhof (2007), Rafaëlla Paton (2005), Boris Titulaer (2003) en Jamai Loman (2002).

De nummer één op prime time was NPO 1, dankzij de 1,4 miljoen kijkers (24 procent) voor DNA Onbekend. Endeavour trok aansluitend 1,1 miljoen kijkers (18 procent). Veronica pakte het zilver op prime time met de wedstrijd FC Barcelona – Juventus, goed voor 1,2 miljoen kijkers (20 procent).

RTL 4 was de nummer drie op prime time: Love is in the Air trapte af met 1,1 miljoen kijkers (17 procent) en Hotel Syndroom had er 911.000 (15 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 504.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, de Net5-serie NCIS: Los Angeles met 371.000 kijkers (6 procent) en de SBS 6-programma’s Hart in Aktie met 334.000 kijkers (6 procent) en Smerige Zaken met 395.000 kijkers (7 procent).

Verder scoorden alle programma’s op prime time minder kijkers dan de Idols-finale.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (752.000), Editie NL (617.000) en Utopia (515.000) de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (772.000), Hart van Nederland (772.000), Shownieuws (704.000), RTL Late Night (638.000) en de voetbalnabeschouwing (592.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en Veronica brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.132.000
02. DNA Onbekend (NPO1) 1.447.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.282.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.234.000
05. Barcelona – Juventus (Vero) 1.183.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.074.000
07. Endeavour (NPO1) 1.060.000
08. Love is in the air (RTL4) 1.053.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.015.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.014.000


11. Hotel Syndroom (RTL4) 911.000
12. Pauw (NPO1) 772.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 772.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 752.000
15. Shownieuws (SBS6) 704.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.5%
2. RTL4 / 17.4%
3. Vero / 10.6%
4. SBS6 / 8.1%
5. NPO2 / 5.5%


6. NET5 / 4.5%
7. RTL5 / 3.6%
8. RTL7 / 3.2%
9. NPO3 / 2.5%
10. RTL8 / 1.4%


11. SBS9 / 1.4%
12. N.geog / 1.0%
13. TLC / 1.0%
14. Comedy / 0.8%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,5%
2. RTL Nederland 25,6%
3. SBS Groep 24,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen