The Passion voor vierde jaar op rij door 3-miljoengrens

Geplaatst op Fri 14 Apr 2017 om 8:58


De kijkcijfers van donderdag 13 april 2016 (SKO)

Het tv-spektakel The Passion trok donderdag voor het vierde jaar op rij meer dan 3 miljoen kijkers naar NPO 1. De editie in Leeuwarden was goed voor een torenhoge 3,1 miljoen kijkers (44 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De eerste tot en met de zesde editie scoorden 979.000, 1,7 miljoen, 2,3 miljoen, 3,2 miljoen, 3,6 miljoen en 3,2 miljoen kijkers. Vorig jaar wist het tv-spektakel van EO en KRO-NCRV voor het eerst niet zijn eigen record te verbeteren.

Hoewel The Passion er vandoor ging met bijna de helft van alle kijkers op prime time, was ook het meest bekeken alternatief een kijkcijferhit: Ajax – Schalke 04 scoorde 1,6 miljoen kijkers (23 procent) op RTL 7. De voorbeschouwing trok vanaf half negen 653.000 kijkers (10 procent).

Er bleef dus zeer weinig over voor de concurrentie. De nummer drie op prime time was RTL 5 met Temptation Island, goed voor 540.000 kijkers (8 procent). Aansluitend trok Dino 243.000 kijkers (4 procent).

RTL 4 was de nummer vier op prime time: Help Mijn Man Is Klusser noteerde 491.000 kijkers (7 procent) en Beste Kijkers had er 415.000 (6 procent).

Verder scoorde Nieuwsuur op NPO 2 nog 467.000 kijkers (7 procent) en kon de SBS 6-combinatie Ninja Warrior en Wat Vindt Nederland rekenen op 308.000 kijkers (5 procent) en 217.000 kijkers (3 procent).

De overige zenders scoorden minder dan 300.000 kijkers op prime time.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (987.000), EenVandaag (975.000), Half acht nieuws (909.000), RTL Boulevard (692.000), Shownieuws (683.000), Editie NL (570.000) en Utopia (517.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), We zijn er bijna (852.000), Pauw (740.000), Shownieuws (683.000), RTL Late Night (661.000) en Hart van Nederland (583.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 7 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. The Passion (NPO1) 3.075.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.988.000
03. Ajax – Schalke 04 (RTL7) 1.618.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.123.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.110.000


06. Voetbal EL NB (RTL7) 1.058.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 987.000
08. EenVandaag (NPO1) 975.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 909.000
10. We zijn er bijna (NPO1) 852.000


11. Pauw (NPO1) 740.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 692.000
13. Shownieuws (SBS6) 683.000
14. RTL Late Night (RTL4) 661.000
15. Voetbal EL SV (RTL7) 653.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.4%
2. RTL7 / 15.1%
3. RTL4 / 11.8%
4. SBS6 / 6.4%
5. NPO2 / 4.3%


6. RTL7 / 3.3%
7. NPO3 / 3.0%
8. NET5 / 2.9%
9. RTL8 / 2.8%
10. Vero / 2.0%


11. TLC / 1.0%
12. N.geog / 0.8%
13. Comedy / 0.6%
14. FS1E / 0.6%
15. ID / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,7%
2. RTL Nederland 33,0%
3. SBS Groep 11,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 








40 Reacties op “The Passion voor vierde jaar op rij door 3-miljoengrens”


  1. Wolter

    Genoten van Ajax.
    RTL natuurljk 2de….
    Veronica doet het beter!

  2. Martijn

    Zo! Hele aparte scores!
    Temptation deed het beter dan verwacht tegenover the passion en de Europa league.

  3. Pieter

    Wat ik niet begrijp dat FOX SPORT bijna 800.000 abonnementen heeft
    en er maar zo weinig naarf fox sport hebben gekeken

    kan er bij mij niet in

  4. Pieter

    by the way 65.000 kijkers voor fox 3 Ajax Schalke

    wie geloofd dat????

  5. Han

    Ken het nu wel dat zieltjes win programma

  6. lien uit lonneker.

    kheb gekeken naar ; ”mijn man is klusser”

    maar kijk misschien volgend jaar t spektakel …Mohammed,
    met in de hoofdrol ….ARIE BOOMSA

  7. De buurman van Tan

    Er kijkt geen hond naar RTL Late Night, maar dat weerhoudt Humberto er niet van tot in de late uurtjes de Zuidas op z’n kop te zetten.

    Denk niet dat Dionne vandaag kan lopen.

  8. Pieter

    @ Lien In deze gevaarlijke tijd is er misschien niets meer te zien
    niets meer te i fhonen te appen te netflixen of vat dan ook

    Het staat ook in de bijbel De mens vernietigd zichzelf en de aarde ook

  9. Pieter

    @Han Dat onze jeugd ook weet dat er meer is dan een i fhone en rare petjes en junk kleding sport schoenen , rap hiphap huis muziek
    de jeugd moet weer opgevoed worden naar de christelijke waarde
    net zoals ik op den school met den bijbel waar de meester de baas was in de klas en met U werd aangesproken !

  10. JayJay

    Zo zo, Temptation Island voorbij primetime RTL4 én SBS6. Temptation dit seizoen ongekend levendig onder de jongeren, vooral online is het de hype van het moment. Goede kijkcijfers voor RTL5, meer van dit soort reality-programma’s maken!! Het werkt gewoon op deze zender.

  11. Robert

    Mag wel eens een onderzoek komen naar de kijkcijfers, hier geloof ik helemaal niks van.

  12. Anti Hype Media

    1 miljoen kijkers en 2 miljoen ramptoeristen kijken naar de vreselijke Passion!!

  13. B

    Arme Winston….
    En hij kan the Passion niet eens de schuld geven. Temptation bleef ook overeind,

  14. Anti Hype Media

    Dat kan ik echt niet hebben dat de Passion scoort!

  15. Anti Hype Media

    En dat kan ik echt niet hebben!

  16. TopShow

    Met zeer veel passie gekeken naar en genoten van AJAX.
    Geweldige wedstrijd met dit keer ook eens een normale positieve reactie van de “supporters” van AJAX op de oud (en misschien wel weer nieuwe) Ajacied Klaas-Jan Huntelaar. Het werd tijd! Zo hoort het, top.

    @Pieter;
    Ik geloof dat, want iedereen kijkt via RTL7!!!
    De zender die jij zo adoreert, haha

  17. Pieter

    @ Robert ik geloof ze al jaren niet ken toch heel veel kennissen die vaker SBS kijken maar het partoon in kijkcijfers blijft altijd het zelfde
    als je de kastjes bij 500 vaste RTL kijkers , 500 NPO kijkers en 100 SBS kijkers
    een kastjes neerzet ja dan krijg je elke dag bijna dezelfde kijkcijfers

  18. Pieter

    @topshow Zullen wel armoedzaaiers zijn die zich geen Fox sport kunnen veroorloven , ik heb wel naar FOXSPORT 3 gekeken , ga dan toch echt niet naar een RTL zender zoals 7 kijken , Alleen als ze iets te brengen hebben wat me aanstaat!

  19. Wolter

    @Pieter. Dé RTL, NPO of SBS – kijker bestaat niet. Je kijkt naar een programma of niet, en dan maakt het niks uit waar en wanneer het uitgezonden wordt.

  20. Meneer Kaktus

    De kijkcijfers – dat is algemeen bekend – kloppen echt voor geen meter. Miljarden aan reclame-inkomsten worden verdiend op basis van deze 100 procent onbetrouwbare cijfers.

  21. Otto Groeneveld

    Nou Pieter zowel FOX als RTL 7 zijn zo ontzettend pro Ajax en anti Feijenoord dat is niet normaal meer. Zou als Feijenoord deze hufters structureelmuit de Kuip weren. Voorlopig wel aan die achterbakse arrogante Ajax clan van Van Oostveen, Praag, Blind en noem heel die Ajax kliek maar op dat we een EK en WK zijn misgelopen.

  22. Joost

    @pieter Je kan beter niet op Robert reageren. Is een gekkie die hier alleen maar ruzietjes komt uitlokken. Een verbitterd man omdat niemand hem meer wil in de tv wereld. Hij zegt ook nog steeds in de media te werken. Is helemaal niet zo.

  23. Marly van der velden Lover

    Beste kijkers was een herhaling !

  24. Courtney

    Goodverrrdommmmeeee! Kijken hier mensen naar?

  25. Henk

    zowel Help mijn man is klusser als Beste kijkers waren dus herhalingen… dan zijn de cijfers verklaarbaar. Dacht dat Erland de concurrentie niet uit de wegging?

  26. J

    @Henk: Ja was vorig jaar ook zo… Best slecht want zelfs RTL5 scoorde beter

  27. jaap

    Mooe cijfers voor de NPO. Wordt erg gewaardeerd door de kijker.

    Pauw blijft Hoemberto met een straatlengte voor en in een ongunstiger tijdsslot.

    Zelf het voetbal help de co niet meer.

    De kijker is klaar met de zooi van de CO.

  28. Henk

    2 Jaap: vind de kijkcijfers van Pauw voor een avond dat er 3 miljoen kijkers op NPO1 zitten nog tegenvallen. nog geen 80.000 kijkers verschil met RTLLN.

    ze kunnen volgend jaar beter Passion Talk na The Passion doen. dat was nu weggezet op NPO Best.

  29. gtstfites

    Volgende week meer kijkers voor Schalke – Ajax.

  30. Mark

    RTL 5 meer kijkers dan RTL 4.

  31. MediaPrak

    Waar zijn de tijden gebleven dat RTL zenders (mét voetbal)op een donderdagavond makkelijk boven de 50% uitkwamen? Spreekt toch wel, dat je twijfeld over je eigen programmering en tegenover The Passion herhalingen programmeert

  32. Pieter

    zolang er nog een paar miljoen kijkers zijn is er een behoefte dus ook bij RTL SBS
    alleen als de kijkcijfers per programma op primetime l onder de 100. 000 komt, dan is het afgelopen met SBS 6 en RTL 4

    Maar misschien dat het over 10 jaar een feit zal zijn
    en de cijfers dramatisch zijn !

  33. Jos Hagen

    Hoeveel van de 3.1 miljoen kijkers kennen het verhaal erachter? Of wil er graag als een kuddedier over meepraten ….

    En wat een onzin dat Passion Talk. is geen sportwedstrijd hoor.

    Veel succes vandaag kijkers en als je je misdraagt en een ander erop aan wilt spreken, want jij doet natuurlijk nooit iets fout, denk dan even aan The passion (het verhaal dat je duidelijk niet snapt)

  34. Chiel

    Na 1 nieuwe aflevering een herhaling van Beste kijkers? Dat is niet heel erg slim van rtl…

  35. Mark

    Okay, Temptation Island ook met The Passion en Ajax nog een hit. Trekt dus een totaal ander publiek. Zonder The Passion en Ajax waren de kijkcijfers niet veel hoger geweest. Andere programma’s hebben veel meer last. RTL 4 had net zo goed herhalingen uit kunnen zenden. Of Gabbers i.p.v. dat tegenover Boer Zoekt Vrouw finale zetten.

  36. Mark

    Help Mijn Man Is Klusser trok afgelopen jaren dus ook alleen maar zoveel kijkers bij gebrek aan beter. Sinds Wie Is De Mol naar de zaterdag is gegaan. Als NPO 1 nou top programma’s op de donderdag zou zetten en SBS 6 er ook een beetje concurrentie tegenover zou zetten, dan is RTL 4 niks meer op donderdag.

  37. Boeiend allemaal

    Drie miljoen kijkers voor The Passion. Hieronder veel kijkers die niet of nauwelijks naar de kerk gaan en veel Feyenoord-supporters. Want naar Ajax kijken dat doen ze niet. Althans, een aantal collega’s die voor Feyenoord zijn hebben dit dus gedaan, op 1 na. Dat is iemand die kan relativeren en nu al angstzweet heeft om het kampioenschap. Neemt niet weg dat de vaste kerkgangers die ook naar voetbal kijken gewoon naar Ajax hebben gekeken. Het verhaal kennen ze toch wel en die Nederlandstalige liedjes kennen ze ook wel. Volgende week ongetwijfeld nog meer kijkers voor RTL 7 en in de rust even naar Sporza zappen.

  38. A.Zijn

    Het lijkt wel of Ronald Molendijk en Miljuschka Witzenhausen tegenwoordig iedere dag op tv zijn bij RTL. Beide niet zo aangenaam om naar te luisteren.

  39. Wolf

    Tsja, dus 14 miljoen hebben dus NIET gekeken!

  40. Martijn

    Hele aparte scores 20.30 uur:

    1. NPO 1 – 3.075.000
    2. RTL 7 – 653.000
    3. RTL 5 – 540.000
    4. RTL 4 – 491.000
    5. SBS 6 – 308.000
    6. NPO 3 – 277.000
    7. RTL 8 – 271.000
    8. NET 5 – 141.000
    9. NPO 2 – 130.000
    10. Veronica – 128.000

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.