‘RTL Late Night nog wel rendabel ondanks kijkcijferval’

RTL Late Night is op dit moment nog wel rendabel, ondanks de enorme kijkcijferval van het programma sinds de jaarwisseling. Dat zegt Ruud de Langen van Mindshare, het belangrijkste bedrijf dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, in het AD. RTL Late Night is niet langer de winnaar op de late avond. “RTL Late Night, voor de zender een belangrijk anker in de avond, is nog niet zo ver dat het niet rendabel meer is. Maar ze maken zich bij RTL zeker zorgen over de dalende lijn.

Jinek trok in 2017 tot nu toe gemiddeld 947.000 kijkers, Pauw zit op 852.000 kijkers en Tan op 645.000 kijkers (en 756.000 kijkers inclusief de vrijdaguitzending).

Wel doet Tan het veel beter in de commerciële doelgroep 20 tot 49-jarigen met een marktaandeel van 20 procent. De concurrent op NPO 1 blijft daar steken op 12 procent.

De Langen wijst erop dat Tan nu nog maar gemiddeld 294.000 boodschappers per avond trekt en dat dat aantal daalt. “RTL Late Night zit in een neerwaartse lijn. Het is simpel. Hoe meer kijkers, hoe meer geld je verdient.

RTL mag hopen dat RTL Late Night niet verder wegzakt. “Want als dit doorzet, dan sterft het programma langzaam af en dat moet je niet willen.

Het AD-artikel ‘De late tv-avond is voor de 50-plusser’ kunt u lezen via Blendle.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen