Radio 2 en 3FM op vingers getikt na klacht Sky Radio

Het Commissariaat voor de Media tikt Radio 2 en 3FM op de vingers vanwege afspraken die de NPO-zenders hebben gemaakt met concertorganisatoren en evenementenbureaus. Dat heeft de mediawaakhond laten weten. Sky Radio Group diende een klacht in bij de waakhond over de vele actieweken bij Radio 2 en 3FM waarbij cd’s en concertkaarten worden weggegeven. Die krijgen de zenders aangeboden in ruil voor gratis promotie in programma’s op de radio.

Madeleine de Cock Buning, collegevoorzitter van het Commissariaat, benadrukt dat kijkers en luisteraars er op moeten kunnen vertrouwen dat programma’s van publieke omroepen niet gekleurd zijn door commerciële belangen. “We willen koste wat het kost voorkomen dat kijkers en luisteraars commercieel worden beïnvloed zonder dat in de gaten te hebben.”

Daar is in het geval van de actieweken van NPO Radio 2 en 3FM wel sprake van, aldus De Cock Buning. “In ruil voor gratis promotie in radioprogramma’s voor concerten en nieuwe cd’s krijgen de zenders concertkaarten en cd’s om weg te geven. Daarom grijpen we in.

Conclusie is dat de NPO met haar werkwijze handelt in strijd met het dienstbaarheidsverbod: een publieke omroep mag niet dienstbaar mag zijn aan het maken van meer dan normale winst door derden. De actieweken worden in nauw overleg met de concertorganisatoren en evenementenbureaus gepland.

Ook vindt afstemming plaats over de inhoud van de radioprogramma’s. Daarmee biedt de NPO deze partijen een concurrentievoordeel, zo oordeelt het Commissariaat. Daarnaast is geconstateerd dat de NPO logo’s van Radio 2 en 3FM in licentie geeft zonder de vooraf vereiste toestemming.

Last onder dwangsom

Daarom is aan NPO Radio 2 en 3 FM een last onder dwangsom opgelegd. Het Commissariaat gelast de NPO vanaf 1 april 2017 niet langer afspraken te maken over acties op Radio 2 en 3FM waarmee zij zich dienstbaar maakt aan derden. Doet de NPO dit wel, dan verbeurt zij een dwangsom van 25.000 euro per actie met een maximum van 500.000 euro in totaal.

De maatregel betekent niet dat publieke omroepen nooit meer concertkaartjes of CD’s mogen weggeven. Wat voorop staat, is dat de NPO zich bij het bepalen van haar programma-inhoud niet langer dienstbaar mag maken aan de commerciële belangen van derden.

Acties waarbij de publieke omroepen de concertkaarten of CD’s zelf tegen een marktconforme prijs betalen en vervolgens weggeven zijn in beginsel mogelijk. Zolang er maar geen afspraken worden gemaakt waarmee aan derden een commercieel platform wordt geboden om zichzelf te promoten of bewust onder de aandacht van luisteraars te brengen.

Protocol

In de aanloop naar deze dwangsomoplegging heeft de NPO het Commissariaat een protocol toegestuurd. Hierin geeft de NPO zelf aan hoe in de toekomst moet worden voorkomen dat er op Radio 2 en 3FM nog acties worden gehouden die in strijd zijn met de Mediawet.

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen