Aantal tv-abonnees daalt voor tweede jaar op rij

Het aantal tv-aansluitingen in Nederland is in 2016 voor het tweede jaar op rij gedaald. De televisiemarkt zakte met 0,8 procent in tot 7,4 miljoen aansluitingen. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper. Ondanks de daling van het aantal tv-abonnees, is de omzet uit tv-diensten níet afgenomen in ons land: die steeg met 4,3 procent naar een torenhoge 1,79 miljard euro. Dat komt volgens Telecompaper vooral door prijsverhogingen die tv-aanbieders KPN en Ziggo doorvoerden in juli 2016. 

Ziggo had in 2016 opnieuw het grootste marktaandeel: het bedrijf pakte 61 procent van de televisie-omzet (-2,1 procent ten opzichte van 2015) tegenover 26 procent voor KPN (+1,4 procent).

In aantallen klanten gerekend heeft Ziggo een marktaandeel van 54 procent (-1,1 procent) tegenover 31 procent voor KPN (+1,2 procent).

De omzet van tv-aanbieders zal tot 2019 nog stijgen, maar daarna weer dalen. In 2021 zitten de tv-aanbieders dan weer op het niveau van nu, verwacht Telecompaper. Die omzetdaling zal volgens het bureau vooral worden veroorzaakt door mensen die hun tv-abonnement opzeggen.

Tot en met 2021 verwacht Telecompaper dat het aantal abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.

Vooral steeds meer jongeren verruilen de traditionele televisie voor digitale videodiensten als Netflix.

Foto: NPO

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen