Veruit minst bekeken seizoensfinale Celblok H ooit
De kijkcijfers van maandag 27 maart 2017 (SKO)
De finale van de vierde serie van Celblok H trok maandagavond 581.000 kijkers naar SBS 6, goed voor een marktaandeel van ruim 9 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het vierde seizoen van Celblok H deed het een stuk minder goed dan de eerste drie seizoenen. Het is dan ook veruit de minst bekeken seizoensfinale tot nu toe. De finale’s van de eerste drie seizoenen waren goed voor respectievelijk 811.000 kijkers, 776.000 kijkers en 1,1 miljoen kijkers.
Gemiddeld trok het afgelopen vierde seizoen van Celblok H slechts 553.000 kijkers naar SBS 6. Ter vergelijking: de gemiddeldes van de eerste drie seizoen zijn respectievelijk 920.000 kijkers, 800.000 kijkers en ruim 1 miljoen kijkers.
Volgende week wordt Celblok H opgevolgd door Komt Een Man Bij De Dokter. Aansluitend blijft Mr. Frank Visser Doet Uitspraak te zien. Dat programma is wél een grote hit met gisteren ruim 1 miljoen kijkers (16 procent).
NPO 1 was de topper op prime time: Radar scoorde 1,5 miljoen kijkers (24 procent) en Droomhuis Gezocht kwam uit op 1,8 miljoen kijkers (28 procent).
RTL 4 scoorde om half negen prima met Helemaal Het Einde (1,1 miljoen kijkers en 18 procent), maar stortte in om half tien met Nieuwe Buren (556.000 kijkers en 9 procent). Bij SBS 6 was dat dus precies omgekeerd.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Voetbal Inside met 902.000 kijkers (14 procent) op RTL 7 en Nieuwsuur met 780.000 kijkers (14 procent) op NPO 2. Voorafgaand aan Nieuwsuur trok 2DOC over een jonge Marokkaanse Nederlander die zijn schrijversambitie volgt slechts 108.000 kijkers (2 procent).
Verder was vooral RTL 5 in trek met 415.000 kijkers (7 procent) voor The Blacklist en Veronica scoorde 367.000 kijkers (6 procent) met een Indiana Jones-film.
NPO 3 scoorde met de combinatie Jules Unlimited en Valerio4Ever 196.000 kijkers (3 procent) en 292.000 kijkers (5 procent).
Net5 scoorde onder de 200.000 en RTL 8 onder de 100.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (933.000), RTL Boulevard (854.000), Editie NL (580.000) en Utopia (510.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Het Geheime Leven Van 4-Jarigen (806.000), Shownieuws (790.000), Pauw (769.000) en RTL Late Night (578.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.010.000 02. Droomhuis gezocht (NPO1) 1.817.000 03. Radar (NPO1) 1.521.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.322.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.179.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.1% 2. RTL4 / 16.5% 3. SBS6 / 11.6% 4. RTL7 / 7.2% 5. NPO2 / 5.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,4% 2. RTL Nederland 28,4% 3. SBS Groep 20,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS