Verkiezingsavond NOS wint van verkiezingsavond RTL


De kijkcijfers van woensdag 15 maart 2017 (SKO)

De verkiezingsavond van de NOS heeft woensdagavond meer kijkers gescoord dan de verkiezingsavond van RTL. Naar Nederland Kiest: De Uitslagen op NPO 1 keken ruim 1,9 miljoen kijkers (44 procent) en naar RTL: De Uitslagenavond 817.000 kijkers (17 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het gaat in beide gevallen om het gemiddeld aantal kijkers van de avondvullende uitzending: in het geval van NPO 1 van 20.30 tot 2.00 uur, in het geval van RTL 4 van 20.30 tot 1.30 uur.

De uitzending van NPO 1 ging door na 2.00 uur. De kijkcijfers daarvan worden pas morgenochtend bekend, omdat de kijkcijferdag loopt tot 2.00 uur.

Mensen die geen zin hadden in verkiezings-tv, stemden vooral af op Veronica. Daar was de wedstrijd Monaco – Manchester City te zien, goed voor 686.000 kijkers (10 procent).

De nummer vier op prime time was SBS 6: de terugkeer van Hart in Actie scoorde 646.000 kijkers (10 procent), waarna Fort Oranje: Camping of Krottenwijk 654.000 kijkers (9 procent) neerzette.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Idols met 347.000 kijkers (5 procent) op RTL 5 en NCIS: Los Angeles met 319.000 kijkers (5 procent) op Net5.

NPO 2 scoorde een kwart miljoen kijkers met een documentaire en NPO 3, RTL 7 en RTL 8 scoorden ruim 100.000 kijkers met films.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,7 miljoen), DWDD (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen0, EenVandaag (1,4 miljoen), GTST (1,3 miljoen), RTL Boulevard (941.000), Editie NL (789.000) en Zes Uur Nieuws (579.000) waren de vooravondtoppers.

Van de programma’s die op de late avond begonnen waren Hart van Nederland (844.000) en Shownieuws (630.000) het meest in trek. SBS 6 nam het op tegen de avondvullende verkiezingsuitzendingen van NPO 1 en RTL 4.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 40 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.695.000
02. Nederland Kiest De Uitslagen (NPO1) 1.935.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.663.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.447.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.420.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.403.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.327.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 941.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 844.000
10. RTL De Uitslagenavond (RTL4) 817.000


11. Editie NL (RTL4) 789.000
12. Monaco – Manchester City (Vero) 686.000
13. Tijd voor MAX (NPO1) 672.000
14. Fort Oranje Camping of Krottenwijk (SBS6) 654.000
15. Hart in Aktie (SBS6) 646.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 39.6%
2. RTL4 / 18.3%
3. SBS6 / 7.8%
4. Vero / 5.3%
5. NPO2 / 4.4%


6. NET5 / 3.3%
7. RTL5 / 3.1%
8. NPO3 / 2.1%
9. RTL7 / 2.1%
10. RTL8 / 1.6%


11. TLC / 0.8%
12. RTLZ / 0.8%
13. SBS9 / 0.7%
14. Comedy / 0.5%
15. N.geog / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 46,1%
2. RTL Nederland 25,1%
3. SBS Groep 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen