Slotdebat NOS trekt meer kijkers dan Rutte-Wilders


De kijkcijfers van dinsdag 14 maart 2017 (SKO)

Het groots opgezette slotdebat van de NOS, het laatste tv-debat in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van vandaag, trok dinsdagavond enorm veel kijkers naar NPO 1. Nederland Kiest: Het Debat wist maar liefst 3,3 miljoen kijkers (47 procent) te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit het meest bekeken debat van deze verkiezingen. Tot nu toe was dat het EenVandaagdebat tussen Rutte en Wilders, waar maandag 2,3 miljoen mensen naar keken.

Het Rode Hoed-debat van RTL en het debat in Carré van RTL, Elsevier en BNR trokken 1,6 miljoen en 1,2 miljoen kijkers.

De kijker stemde de hele avond massaal op NPO 1 af. In de vooravond zetten het Achtuurjournaal (2,6 miljoen) en DWDD (1,8 miljoen) al topscores neer. Op de late avond scoorde de extra lange Pauw & Jinek maar liefst 1,5 miljoen kijkers (45 procent).

Het meest bekeken alternatief op prime time was Married At First Sight met 854.000 kijkers (12 procent) op RTL 4. Aansluitend trok Het Beste Voor Je Kind slechts 591.000 kijkers (9 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 783.000 kijkers (13 procent) op NPO 2, Leicester – Sevilla met 569.000 kijkers (9 procent) op Veronica en Lethal Weapon met 511.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

RTL 5 scoorde prima met De Slechtste Chauffeur van Nederland (479.000 kijkers en 7 procent), maar Goedele On Top scoorde aansluitend slechts 142.000 kijkers (2 procent).

Net5, RTL 8 en RTL 7 scoorden allen ver onder de 300.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), DWDD (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), GTST (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Half Acht nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (894.000) en Editie NL (767.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw & Jinek (1,5 miljoen), Opsporing Verzocht (1,2 miljoen), Hart van Nederland (750.000), RTL Late Night (614.000) en Shownieuws (569.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 39 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Nederland Kiest Het Debat (NPO1) 3.276.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.555.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.782.000
04. Pauw en Jinek de verkiezingen (NPO1) 1.507.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.404.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.393.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.352.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.230.000
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.187.000
10. Journaal laat (NPO1) 1.011.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 894.000
12. Married at first sight (RTL4) 854.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 783.000
14. Editie NL (RTL4) 767.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 750.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 38.6%
2. RTL4 / 14.6%
3. SBS6 / 7.6%
4. NPO2 / 5.3%
5. Vero / 5.2%


6. RTL5 / 3.0%
7. NET5 / 3.0%
8. NPO3 / 2.9%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.3%


11. TLC / 1.0%
12. Comedy / 0.9%
13. Discov / 0.6%
14. N.geog / 0.6%
15. SBS9 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 46,8%
2. RTL Nederland 22,7%
3. SBS Groep 16,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen