RTL siddert niet nu Adidas stopt met tv-reclame

Geplaatst op maandag 20 maart 2017 om 12:30

Foto: SBSRTL Nederland schudt niet op zijn grondvesten nu Adidas als eerste grote merk stopt met reclame op televisie. Het mediabedrijf is tegenwoordig immers niet alleen offline, maar ook online actief. Dat zegt een woordvoerder van RTL in de Volkskrant. Adidas-baas Kasper Rorsted is glashelder over zijn besluit: “Het is duidelijk dat de jongere consument ons vooral weet te vinden op mobiele apparaten. Online is voor ons de sleutel, je zult (van ons) geen tv-reclames meer zien.

Als dit een sneeuwbaleffect veroorzaakt, dan moet de televisie-industrie echt oppassen, meent innovatiedeskundige Thijs Broekhuizen van de Rijksuniversiteit Groningen.

RTL is echter niet in paniek, zegt een woordvoerder: “Ook wij zien een verschuiving van lineair kijken – wat er op dat moment op tv is – naar non-lineair. Daarom hebben wij ons ontwikkeld tot een allround media- en entertainmentbedrijf.

Ook voor online advertenties kan men bij RTL terecht. “Wij bereiken de consument via televisie, online, evenementen, video on demand en film.

Oud-SBS6-baas René Oosterman twittert in reactie op de kop ‘Adidas stopt met tv-reclame’: “En dit is nog maar het begin!

Het artikel ‘Adidas staakt tv-reclame, wie volgt?’ kunt u lezen in de Volkskrant (via Blendle).

Foto: Patrik Ragnarsson, Creative Commons Attribution 2.0








17 Reacties op “RTL siddert niet nu Adidas stopt met tv-reclame”


  1. Albert

    Eindelijk worden de grote bedrijven wakker.
    Reclame op tv wordt al jaren zwaar overschat, vooral bij jongeren heeft het weinig effect meer omdat zij weinig linear tv kijken.
    En tegenwoordig wordt er ook veel minder reclame gekeken omdat veel mensen naast tv kijken op een 2e scherm als smartphone of tablet kijken, vooral ook tijdens reclame. ik kijk nog best veel tv, maar zie bijna nooit reclame meer. Of ik zap naar een andere zender of zet het geluid op zacht en kijk naar een 2e scherm.
    Een bedrijf als Action heeft het goed begrepen. Hebben nog nooit tv reclame uitgezonden maar groeien wel elk jaar met meer dan 30%, terwijl bedrijven als Blokker en Hema die veel tv reclame uitzenden al jaren in de rode cijfers zitten.

  2. Mike

    Paniekvoetbal.

  3. Wens

    Mooi, nu de rest nog. Klotereclames.

  4. Hans

    Keerpunt!

  5. zwarte totempaal

    Denk je werkelijk dat deze zender van multinationals ergens angst voor heeft? Gedragsgestoord zooitje heel neoliberaal RTL. Ik wil trouwens witte vrouwtjes op mijn totempaal.

  6. Sjaak

    De vraag is of Adidas in NL überhaupt wel TV reclames heeft ingezet de laatste jaren. Het gaat hier over een relatief kleine adverteerder. Voor velen is TV nog steeds onmisbaar, kijk naar Coolblue die eerst anti TV reclame was en nu aangeeft dat het juist tegen verwachting in heel goed voor ze werkt. Er is zeker een trend, maar het grootste risico is niet dat er straks geen TV adverteerders meer zijn, maar dat het kijkgedrag verandert waardoor er voor adverteerders geen mogelijkheid meer is om groots en kwalitatief reclame in te kopen.

  7. eigenwijs

    We weten allemaal dat reclames voor 70% regelrechte leugens zijn, voor 25% schromelijk overdreven en voor 5% informatief.

    Ik heb nog nooit een produkt aangeschaft vanwege een tv reclame. “Als ik iets nodig heb weet ik je wel te vinden”, is mijn standpunt. En dezelfde irritante reclame 3 of 4 keer uitzenden tijdens hetzelfde programma – en dat dan weer avond aan avond herhalen – is echt zonde van het geld, want dan koop ik je produkt gewoon helemaal nooit meer.

  8. Wens

    @eigenwijs

    Ik heb hetzelfde en dat is meteen de reden dat ik nooit reclame kijk. Je houdt geen merken meer over waaraan je je niet hebt geërgerd.

  9. Sjaak

    @eigenwijs @Wens: Ik begrijp jullie persoonlijke gevoelens, maar er is toch een reden dat er nog steeds veel grote merken op TV adverteren, namelijk omdat het hen heel veel geld oplevert. Dit staat natuurlijk los van het feit dat er veel aanvullende manieren van adverteren worden ingezet, maar TV lijkt voor velen toch nog steeds onmisbaar/succesvol.
    Daarnaast vraag ik me af of jullie op alle vlakken ongevoelig zijn voor reclame? Ik weet zeker dat jullie A-merken in de kast hebben staan en dat is allemaal het gevolg van reclame

  10. john van Wijngaarden

    tussen de reclame door een programma uitzenden werkt niet meer in deze tijd.

    Een film kijken op RTL? wat een drama met al die reclames. Verdienen er iet mee? ik betwijfel het!
    De doodsteek.

  11. echtwaar

    Gaat natuurlijk vooral voor RTL en SBS een groot probleem worden. Het einde van de commerciële TV???

  12. Anonymous

    Van de zomer weer Herhalingen daar zit niemand op te wachten.

  13. Albert

    @Sjaak, als tv reclame zo onmisbaar is, waarom heeft bijv. een bedrijf als Action nog nooit reclame uitgezonden op tv maar zijn ze toch zeer succesvol, terwijl concurrenten als de HEMA en Blokker wel veel tv reclame uitzenden, maar al jaren verliezen lijden. Juist door al die dure reclames zijn producten bij heel veel zaken duur, waardoor consumenten naar goedkopere zaken gaan, die daardoor ook meer winst maken.
    Het is natuurlijk onzin om te stellen dat je A-merken koopt omdat er veel reclame voor op tv komt. Alsof een product beter is omdat er veel reclame voor gemaakt wordt. Zelf geef ik ieder geval totaal niet om merken, daar betaal je meestal alleen maar meer voor terwijl ze niks beter zijn dan goedkopere merken.

  14. 1999

    En in 2025 heb je digitale reclame op zijkanten van iedere persoonsautos…

  15. Eurosport 1 en 2

    Dit is interessanter voor Eurosport!

  16. Wolf

    Dan trillen ze dus juist wel. Dat kost ze flink wat zo elke dag jaar in jaar uit!

  17. aammehoela

    Van mij mogen er meer bedrijven tot de conclusie komen dat het niet werkt. Zo ongelooflijk irritant is die reclame. Niet enkel bij de samenvattingen in de poule-fase van de CL, wel het toppunt van ergernis, maar ook bij gewone programma’s bij de CO. Het is wel een reden dat toch veel kijkers pas CO gaan kijken als men de PO niet interessant vindt. Reclame is achterhaald, inderdaad. Natuurlijk zal op termijn voor de PO het kijk- en luistergeld wat moeten stijgen, maar geen reclames meer, wat een zegen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.