RTL 4 grijpt in bij ingestort RTL Late Night

Geplaatst op Thu 09 Mar 2017 om 9:10

RTL 4 grijpt in bij de talkshow RTL Late Night, dat sinds de jaarwisseling compleet is ingestort. Dat zegt Bert Habets, vertrekkend algemeen directeur van RTL Nederland, in het AD. Ook Habets ziet dat het zo niet verder kan met het programma van Humberto Tan. Hij hoopt kijkers terug te winnen. “Als een programma het even minder doet, gaan we ermee aan de slag. Dat hoort ook gewoon bij onze dagelijkse business en hebben we eind vorig jaar bijvoorbeeld ook met RTL Boulevard gedaan.

Die vernieuwing heeft RTL Boulevard geen kijkerswinst bezorgd. Het programma scoort zelden nog meer dan een miljoen kijkers. Toch is Habets tevreden: “Dat pakte heel goed uit. Het spreekt dus voor zich dat RTL Late Night onze aandacht heeft. Met de juiste mensen die daar nu zitten, kunnen we een programma van dit kaliber weer omhoog trekken. Dat komt wel weer goed.

Niet alleen op de late avond kampt RTL 4 met teleurstellende kijkcijfers. Op prime time kampt de zender eveneens met een crisis, signaleerde ook Habets’ voorganger Fons van Westerloo onlangs.

Over de hele linie doen we het als RTL hartstikke goed en behalen we dezelfde marktaandelen als vorig jaar’’, zegt Habets echter. “Als je zegt dat RTL qua kijkcijfers in een dip zit, weet ik niet goed waar je het over hebt.’’

Foto: RTL








33 Reacties op “RTL 4 grijpt in bij ingestort RTL Late Night”


  1. Francis Beukeveld

    Als ze onze mooi lieve Humberto maar laten zitten waar hij zit, Ineke en ik zijn wel een bepaald leven gewend en staan pal achter hem. Het komt weer goed! Dionne kan goed voor haar zelf zorgen. En die ligt nu onder een vergroot glas.

  2. mark2

    hetwordt pas echt eng als de baas gaat zeggen:

    “Over de hele linie doen we het als RTL hartstikke goed en behalen we dezelfde marktaandelen als vorig jaar’’, zegt Habets echter. “Als je zegt dat RTL qua kijkcijfers in een dip zit, weet ik niet goed waar je het over hebt.’

    iedereen ziet dat het minder gaat… zowel kijkcifers als commentaar op programmering en programma’s zelf. Vooral volhouden dat het goed gaat. moet natuurlijk ook wel naar de klanten toe die reclamezendtijd moeten kopen.

  3. A. Zijn

    Ze moeten beginnen met die kwal van een Tan eruit te gooien en wel per direct!

  4. Hans

    @mark2:
    De doelgroepcijfers kunnen nog steeds prima zijn, of zelfs beter, terwijl een absoluut cijfer lager is dan voorheen. En uiteindelijk gaat het adverteerders om die doelgroepcijfers. Dezelfde reden waarom kleine zenders als RTL 7 en RTL 8 kunnen bestaan, want daar kan heel gericht geadverteerd worden.

  5. Merle

    Oembutoe ,de lachende knuffel neger van RTL.

  6. Pieter

    @Mark 2 Al is de zender nog zo klein ze adverteren heus wel ,alleen niet voor het bedrag dat de zender wil, dus minder kijkers minder geld voor de zender
    bij nieuwe reclamespots
    1% marktaandeel verlies kost RTL Nederland miljoenen op jaarbasis

  7. Anonymous

    Humberto er uit! Daar ligt het grotendeels aan! Beau en Wilfred op die plek.

  8. Pieter

    Hans reclame brengt voor de adverteerder niets op alleen naamsbekendheid
    en voor eigen ego van een bedrijf. Heb bij een middelgroot bedrijf gewerkt die ook tv reclame wou kosten veel geld en zijn er ook na een paar maanden mee gestopt
    maar waarom maken ze dan reclame????Dan hoor je er bij …. bij de grote jongens zoals Unilever en dergelijke
    maar extra omzet voor deze mkb bedrijven …. ho maar!
    om over radioreclame maar te zwijgen , levert helemaal niets op voor een bedrijf
    daarom is de acquisitie ook een ramp te noemen voor veel radiostations!

  9. Ronaldm

    Compleet ingestort is nogal overdreven, de laatste dagen rond de 600k kijkers.

    Maar goed, ik kijk er zelf ook nooit naar. En zo rond de verkiezingen is Pauw & Jinek gewoon veel populairder.

  10. LD

    Meer content, minder Sterrenslag… dáár ligt het aan!

  11. Annoniemus

    Als de RTL leiding als eerste met een perfect geplaatste kopstoot zelfverheerlijker Humberto Tan uit de show stoot, dan heb je kans dat het nog enigszins goed komt !!

  12. karin

    dat die Marieke er niet meer is maakt al een hoop goed!

  13. Marc E. Putto

    Marieke is weg, in ieder geval 1 harde ‘g minder op de Vaderlandsche Buisch

  14. Anouk Smullers

    Per direct die neger eruit! De meest gehaate man van Rtl 4

  15. Goenafunt

    Ikke is nie meer fris en fruitig

  16. Ron

    Maar eigenlijk zegt die Habets helemaal niets…concreet geeft hij niets aan van wat er gaat veranderen bij RTLLN.

  17. Anonymous

    Wilfred zou dit best kunnen, durft best kritische vragen te stellen en is zonder Derksen meer een presentator, maar de vraag is of hijzelf en RTL(7) dit wel zien zitten. Dan kan hij geen Voetbal Insite meer doen.

  18. Anonymous

    RTL Boulevard scoort wel zeker beter in 20-49

  19. Anonymous

    @11:06 Wilfred wil dit niet doen. Dat heeft hij gezegd in een interview

  20. Anonymous

    @11:21 Logisch, in een onzeker programma stappen is ook niet slim als je een succesvol programma presenteert en momenteel scoort Voetbal Inside zelfs beter dan Humberto. Voor het geld hoeft hij het ook niet te doen.

  21. Anonymous

    Zo zonder Marieke en haar stomme filmpjes is het al een stuk beter.

  22. Rogier, Amsterdam

    Het laatste citaat klopt natuurlijk voor geen meter, dat RTL het over de hele linie goed doet. Daar zit juist het probleem voor RTL Late Night, dat RTL 4 op de meeste avonden tussen 20.30 en 22.30 is ingestort. Behalve op vrijdag met The Voice Of Holland. En daarna scoort RTL Late Night ook altijd mooie cijfers. Het programma is dus sterk afhankelijk van de lead-in, zoals ik hier al vaker heb geschreven. Dat RTL LN zelf ook goed onder de loep wordt genomen, kan geen kwaad (teveel onderwerpen voor ramptoeristen en zelfpromotie), maar daar zit volgens mij de kern van het probleem niet.

  23. gtstfites

    rogier praat met aleen schijt uit ijn mond!

  24. zo maar

    Rogier, RTL wordt afgerekend in GRP’s in de doelgroep 18-49. Daar hebben ze vorig jaar 0.1% minder gescoord in een jaar dat er OS waren, kun je gewoon vinden in Broadcast magazine. Dus daar heeft RTL inderdaad geen probleem (nog niet). Dus dat laatste citaat klopt voor de volle meter. Waar RTL last van heeft is dat er steeds minder mensen lineair kijken. Daar heeft de NPO minder last van omdat de gemiddelde leeftijd van de NPO kijken boven de 55 is. Dus is RTL aan het kijken hoe je op andere manieren geld kan verdienen met content. En daar verliezen ze momenteel wel geld mee. Investeren heet dat en risico nemen.

  25. Humberto

    Goenafunt !!

    Ik maak graag plaats voor Wilfred ;)

  26. Bert

    Oembertoh moet opstappen. Laat hem met Sinterklaas maar demonstreren tegen zwarte Piet. Nederlanders zijn uitgekeken op deze opportunist en terecht.

  27. Karin

    De concurent is beter !!!!

  28. Anonymous

    @ zomaar 13:34 kijk je snapt hem.

    Overigens mag de manier van kijkcijfers meten ook wel anders. Ik kijk bijna niks live meer. Ik kijk alles via m’n Ziggo box terug wanneer het mij uitkomt. Hoe meten ze dat dan. Soms kijk ik programma’s met een uur vertraging soms een dag.

  29. Mark

    Het is nu toch al anders? Waar is Marieke? Met vakantie? Enkeltje zeker? :)

  30. ano@niem.nl

    Beginnen met alle linkse schooiers er een uit te gooien bij RTL.
    Vervang Umerto door een rechtser geluid en een presentator met wat meer diepgang

  31. dr phil

    Silvana lijkt mij wel iets voor die plaats de ene kleur tegen de andere kleur

  32. Anonymous

    Laat ze maar lekker deaud gaan daar dat zooitje vvd tuig

  33. oplossing

    wij kijken al jaren geen commerciele tv meer niet omdat ze soms best wel leuke programma’s maken of een goede film uitzenden en dan heb ik het niet over ’emo’ tv. Het probleem bij de commercielen is de hoeveelheid reclame die je voorgeschoteld krijgt. Dat heeft de publieke omroep vele malen beter begrepen , alleen maar reclameblokken aan het begin en eind van de programma’s. M.a.w. elk goed programma op de comm. tv wordt verpest door een overdaad aan reclame .
    management comm. omroepen denken alleen maar de aandeelhouders en die roepen om steeds meer winst dus alle programma’s worden overladen aan reclame = geld=winst. En uiteraard een telefoonnummer in beeld voor nog meer inkomsten =geld = winst.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.