Floortje Dessing verslaat tv-koningin Linda de Mol
De kijkcijfers van zondag 19 maart 2017 (SKO)
Floortje Dessing, de meest recente winnaar van de prestigieuze Gouden Televizier-Ring, heeft oud-ring-winnaar Linda de Mol zondagavond verslagen. Floortje Naar Het Einde Van De Wereld op NPO 1 trok veel meer bekijks dan Familie Kruys op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De een na laatste Floortje Naar Het Einde Van De Wereld scoorde ruim 2,7 miljoen kijkers (36 procent), terwijl de première van Familie Kruys bijna 1,1 miljoen kijkers (17 procent) noteerde.
Voor De Mol zijn de kijkcijfers van haar RTL 4-comedy wel even slikken. Ter vergelijking: het eerste seizoen begon in 2015 met 2,5 miljoen kijkers, terwijl het tweede seizoen in 2016 aftrapte met 1,5 miljoen kijkers. Het worden er steeds minder.
Dessing heeft dan ook wel het meest begeerde tijdslot van het hele Nederlandse tv-landschap te pakken: direct na kijkcijfermonster Boer Zoekt Vrouw. Daar keken zondag ruim 3,8 miljoen mensen (48 procent) naar.
Familie Kruys stond geprogrammeerd na Postcode Loterij: Miljoenenjacht, ook met Linda de Mol. Die spelshow wist ruim 1,8 miljoen kijkers (24 procent) te bekoren.
De enige andere uitzending op prime time die meer dan een miljoen kijkers wist te bekoren, was Zondag Met Lubach op NPO 3. Presentator Arjen Lubach blijft een topprestatie neerzetten met zijn satirische tv-show. Ditmaal keken er ruim 1 miljoen mensen (13 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Undercover in Nederland met 663.000 kijkers (9 procent) op SBS 6, Nieuwsuur met 522.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Wegmisbruikers met 501.000 kijkers (6 procent) op SBS 6.
Voorafgaand aan Zondag Met Lubach trok de politieserie Smeris slechts 345.000 kijkers (4 procent) naar NPO 3. Dat komt dicht in de buurt bij het aantal complimenten dat hoofdrolspeler Jeroen van Koningsbrugge op één avond retweet.
De licht erotische RTL 5-avond met Temptation Island en Goedele On Top trok nog geen 100.000 kijkers. De andere toptien-zenders brachten films en series.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Studio Sport (987.000), Half Acht Nieuws (932.000), Carlo’s TV Café (631.000), vtwonen (530.000) en De Grote Verbouwing (506.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), Studio Voetbal (1,1 miljoen), Shownieuws (944.000), Ik Vertrek (619.000) en Married At First Sight (438.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (NPO1) 3.836.000 02. Floortje naar het einde van de wereld (NPO1) 2.735.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.713.000 04. Journaal 20:00 (NPO1) 2.694.000 05. Postcode Loterij Miljoenenjacht (RTL4) 1.833.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 35.4% 2. RTL4 / 16.7% 3. SBS6 / 10.2% 4. NPO3 / 5.1% 5. NPO2 / 4.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,6% 2. RTL Nederland 23,2% 3. SBS Groep 16,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: BNN-VARA