BZV door 4 miljoen-grens; Carrédebat op 1,6 miljoen
De kijkcijfers van zondag 5 maart 2017 (SKO)
Het negende seizoen van Boer Zoekt Vrouw is zondagavond met de vierde aflevering voor het eerst door de grens van 4 miljoen kijkers heen gebroken. Er keken 4,043 miljoen mensen (48 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Boer Zoekt Vrouw kwam vorig seizoen al met de tweede aflevering door deze magische grens heen. Er is geen enkele ander amusementsprogramma in Nederland dat zulke megacijfers neerzet als de show van Yvon Jaspers.
Ook Floortje Naar Het Einde Van De Wereld zette aansluitend weer torenhoge cijfers neer. Ditmaal keken er 2,5 miljoen mensen (33 procent).
Ondanks de felle concurrentie wist RTL 4 toch nog bijna 1,3 miljoen kijkers (16 procent) te scoren met Moordvrouw. Het langverwachte Carrédebat trok aansluitend zelfs ruim 1,6 miljoen kijkers (23 procent).
De enige andere prime-time-uitzending die boven de miljoengrens uitkwam, was Zondag Met Lubach op NPO 3. Daar keken 1,1 miljoen mensen (14 procent) naar.
SBS 6 scoorde met Wegmisbruikers 632.000 kijkers (8 procent) en met Undercover in Nederland 901.000 kijkers (13 procent).
Voorafgaand aan Zondag Met Lubach scoorde NPO 3 nog dik 300.000 kijkers met Smeris. Ook de NPO 2-programma’s Made In Europe en Nieuwsuur kwamen uit op dik 300.000 kijkers.
RTL 7 noteerde dik 150.000 kijkers met darts en de seksavond van RTL 5 zette ruim 100.000 kijkers neer.
Veronica, RTL 8 en Net5 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 399.000 en 114.000 kijkers op prime time.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,9 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (902.000), Carlo’s TV Café (607.000), De Grote Verbouwing (547.000) en 3 op reis (545.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de nabeschouwing van het Carrédebat (1,1 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (821.000) en Studio Voetbal (720.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (NPO1) 4.043.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.974.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.931.000 04. Floortje naar het einde van de wereld (NPO1) 2.516.000 05. Schaatsen WK Allround 10KM H (NPO1) 1.634.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 34.7% 2. RTL4 / 17.4% 3. SBS6 / 10.6% 4. NPO3 / 4.9% 5. Vero / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,6% 2. RTL Nederland 23,7% 3. SBS Groep 18,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros