VPRO verdient goed aan Lubach-filmpje op YouTube

Foto: RTLDe VPRO verdient goed aan het filmpje van Zondag Met Lubach dat wereldwijd viral ging. Het meer dan 50 miljoen keer aangeklikte filmpje leverde de omroep volgens insiders een kleine 20.000 euro op. Dat meldt het AD vandaag. Van de Mediawet mogen omroepen in eigen land geen geld verdienen op YouTube, maar de Lubach-video werd vooral in het buitenland veel bekeken. Voor buitenlandse kijkers had de VPRO wél het reclameknopje aangeklikt, bevestigt de omroep in de krant.

Hoofd Digitaal Geert-Jan Bogaerts van de VPRO wil het bedrag van 20.000 euro niet bevestigen, maar stelt wel dat de opbrengsten nog niet de kosten van één aflevering van Zondag Met Lubach dekken. “We worden er niet vreselijk rijk van.

Het AD vroeg aan het Commissariaat voor de Media of het eigenlijk wel mag, maar dat weet de mediawaakhond niet. “De wetgeving is nog niet helemaal duidelijk. We zijn dat nog aan het onderzoeken“, reageert een woordvoerster.

BNN-VARA baalt inmiddels, omdat die omroep vorig jaar viral ging met een Lucky TV-filmpje over Trump, maar géén reclame toonde. BNN-VARA heeft nu contact opgenomen met het Commissariaat. “Met de vraag of het verdienen met YouTube in het buitenland mag of niet“, aldus de mediawaakhond.

Wij onderzoeken nu of het valt onder de primaire taak van de publieke omroep of als nevenactiviteit moet worden bestempeld.

Het AD-artikel BNN-VARA liet geld liggen met filmpje van LuckyTV kunt u lezen via Blendle.

Foto: VPRO

Meer in VPRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen