Voorzichtige start voor avonturenshow Beau


De kijkcijfers van donderdag 23 februari 2017 (SKO)

Het nieuwe avonturenprogramma van Beau van Erven Dorens, Beaufort, is donderdagavond met 746.000 kijkers van start gegaan op RTL 4. Daarmee scoorde hij 12,7 procent marktaandeel, 27 procent onder het laatste weekgemiddelde van de zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Beaufort werd voorafgegaan door het programma Bouwval Gezocht, dat het aanzienlijk beter deed. Dat programma wist net iets meer dan 1 miljoen kijkers (15 procent) te vermaken.

NPO 1 was de winnaar op prime time met 1,3 miljoen kijkers (19 procent) voor de dramaserie KLEM. Aansluitend scoorde Gouden Jaren Indonesië 922.000 kijkers (15 procent).

RTL 7 pakte brons met de wedstrijd Olympic Lyon – AZ, goed voor 721.000 kijkers (12 procent). In de vooravond was Ajax – Legia een echte publiekstrekker met 1,3 miljoen kijkers (21 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 556.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en de RTL 5-programma’s Temptation Island (527.000 kijkers en 8 procent) en Lelijke Eendjes (519.000 kijkers en 9 procent).

SBS 6 moest genoegen nemen met 320.000 kijkers (5 procent) voor de Rik van de Westelaken-show 5 Golden Rings. Aansluitend trok 12,5 jaar De Toppers nog 407.000 kijkers (7 procent).

NPO 3 zat net boven de half-miljoengrens met Keuringsdienst van Waarde, RTL 8 scoorde net onder de half-miljoengrens met A Touch of Frost, Veronica kwam uit op bijna 300.000 kijkers met zijn serie-avond, NPO 2 trok voorafgaand aan Nieuwsuur zo’n 200.000 kijkers met zijn culturele programmering en Net5 scoorde zo’n 150.000 kijkers met een film.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Ajax – Legia (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), RTL Boulevard (928.000), Editie NL (790.000) en Utopia (512.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (890.000), Jinek (849.000), Brood (699.000), Shownieuws (648.000) en RTL Late Night (602.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en RTL 7 brons met 14 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.066.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.318.000
03. KLEM (NPO1) 1.306.000
04. Ajax – Legia (RTL7) 1.301.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.226.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.176.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.131.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.121.000
09. Bouwval Gezocht (RTL4) 1.010.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 928.000


11. Gouden Jaren Indonesië (NPO1) 922.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 890.000
13. Jinek (NPO1) 849.000
14. Editie NL (RTL4) 790.000
15. Beaufort (RTL4) 746.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.7%
2. RTL4 / 15.3%
3. RTL7 / 14.3%
4. SBS6 / 7.0%
5. NPO2 / 5.0%


6. RTL5 / 4.9%
7. RTL8 / 4.5%
8. NPO3 / 3.5%
9. Vero / 3.3%
10. NET5 / 2.6%


11. SBS9 / 1.2%
12. TLC / 0.9%
13. N.geog / 0.8%
14. Comedy / 0.7%
15. Nick / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 39,0%
2. Publieke Omroep 29,2%
3. SBS Groep 14,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen