RTL 4 nog maar net marktleider op Voice-avond


De kijkcijfers van vrijdag 3 februari 2017 (SKO)

RTL 4 was vrijdagavond nog maar net marktleider op de The Voice-avond. Het station kwam uit op 26,0 procent marktaandeel, terwijl concurrent NPO 1 25,4 procent noteerde. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is slechts één keer gebeurd dat niet RTL 4, maar NPO 1 marktleider was op een Voice-avond. Dat gebeurde twee weken geleden, toen NPO 1 in de vooravond maar liefst 2 miljoen kijkers scoorde met het verslag van de inauguratie van Donald Trump.

Toch is er meer aan de hand: The Voice dreigt zijn positie als steevaste winnaar op vrijdagavond prime time kwijt te raken. De NPO 1-serie Flikken Maastricht zit de RTL 4-show op de hielen. Eveneens twee weken geleden was Flikken slechts 7.000 kijkers verwijderd van The Voice.

Ook nu is het verschil niet groot: The Voice of Holland noteerde 2,050 miljoen kijkers (31 procent) en Flikken Maastricht 1,927 miljoen (28 procent). Aansluitend aan Flikken was Ik Vertrek goed voor 1,8 miljoen kijkers (27 procent).

Inclusief uitgesteld kijken was Flikken vorige week groter dan The Voice: de politieserie kwam in de uitgestelde meting uit op 2,4 miljoen kijkers en de talentenjacht op 2,3 miljoen.

De nummer drie op prime time was NPO 2: Twee Voor Twaalf was goed voor 849.000 kijkers (13 procent) en Nieuwsuur trok later op de avond 629.000 kijkers (10 procent). Daar tussenin was Het Was Oorlog goed voor 387.000 kijkers (6 procent).

De enige andere prime-time-uitzending in de kijkcijfer top 25 is Voetbal Inside. De RTL 7-show scoorde 446.000 kijkers (7 procent).

SBS 6 kwam niet verder dan 271.000 kijkers (5 procent) voor de film King Arthur.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen) en RTL Boulevard (1,1 miljoen) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,4 miljoen), Jinek (874.000), Shownieuws (826.000) en Eredivisie op vrijdag (759.000) het meest in trek.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 25 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.217.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 2.050.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.927.000
04. Ik vertrek (NPO1) 1.814.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.490.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.442.000
07. RTL late Night (RTL4) 1.372.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.209.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.180.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.153.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 1.077.000
12. Gesprek met premier (NPO1) 1.040.000
13. Jinek (NPO1) 874.000
14. Editie NL (RTL4) 860.000
15. Twee voor twaalf (NPO2) 849.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. RTL4 / 26.0%
2. NPO1 / 25.4%
3. NPO2 / 7.2%
4. SBS6 / 5.7%
5. NET5 / 4.3%


6. RTL7 / 4.1%
7. Vero / 3.1%
8. NPO3 / 2.7%
9. RTL8 / 2.0%
10. RTL5 / 1.8%


11. N.geog / 0.8%
12. Nick / 0.8%
13. SBS9 / 0.8%
14. Comedy / 0.6%
15. TLC / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,3%
2. RTL Nederland 33,9%
3. SBS Groep 13,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen