Minst bekeken finale The Voice of Holland ooit


De kijkcijfers van vrijdag 17 februari 2017 (SKO)

Het zevende seizoen van televisiehit The Voice of Holland is vrijdagavond ten einde gekomen met ruim 2,5 miljoen kijkers (36 procent) op RTL 4. Daarmee is het de minst bekeken finale van de talentenjacht met Martijn Krabbé en Wendy van Dijk ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De finales van seizoen één tot en met vijf van The Voice of Holland scoorden respectievelijk 3,8 miljoen, 3,7 miljoen, 3,4 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 2,6 miljoen kijkers en ruim 2,6 miljoen kijkers.

De finale van The Voice 7 leek op een soort The Voice Kids: er deden alleen maar tieners aan mee. De 18-jarige Pleun kwam als winnaar uit de strijd.

Het meest bekeken alternatief voor de Voice-finale was de NPO 1-serie Flikken Maastricht. Daar keken ditmaal bijna 2 miljoen mensen (27 procent) naar. Aansluitend was Ik Vertrek goed voor ruim 1,6 miljoen kijkers (23 procent).

NPO 2 pakte brons op prime time: Twee Voor Twaalf scoorde 887.000 kijkers (12 procent) en later op de avond noteerde Nieuwsuur 578.000 kijkers (9 procent). Daar tussenin was Het Was Oorlog goed voor 433.000 kijkers (6 procent).

RTL 7 viel op prime time nét buiten de kijkcijfer top 25: de talkshow Voetbal Inside kwam uit op 401.000 kijkers (6 procent). SBS 6 eindigde vlak daarna met 363.000 kijkers (5 procent) voor Roy Donders en 260.000 kijkers (4 procent) voor Andy & Melisa, zwaar teleurstellende cijfers.

Veronica scoorde dik 300.000 kijkers met zijn comedy-avond, Net5 scoorde zo’n 300.000 kijkers met NCIS, NPO 3 trok ruim 300.000 kijkers met Reizen Waez en RTL 5 en 8 zaten rond de 100.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (937.000) en Editie NL (717.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,4 miljoen), Jinek (1,1 miljoen), Eredivisie op vrijdag (784.000), het late RTL Nieuws (634.000), Hart van Nederland (613.000) en Shownieuws (574.000) het meest in trek.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 25 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 2.531.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.396.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.993.000
04. Ik Vertrek (NPO1) 1.622.000
05. De Wereld Draait Door (NPO1) 1.477.000


06. RTL Late Night (RTL4) 1.447.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.383.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.166.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.145.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.122.000


11. Jinek (NPO1) 1.061.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 937.000
13. Twee voor twaalf (NPO2) 887.000
14. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 784.000
15. Editie NL (RTL4) 717.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. RTL4 / 28.3%
2. NPO1 / 24.8%
3. NPO2 / 6.7%
4. SBS6 / 5.8%
5. RTL7 / 4.4%


6. NET5 / 3.8%
7. Vero / 3.2%
8. NPO3 / 2.5%
9. RTL8 / 1.7%
10. RTL5 / 1.7%


11. Nick / 0.8%
12. Discov / 0.7%
13. Comedy / 0.7%
14. N.geog / 0.7%
15. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,2%
2. Publieke Omroep 34,0%
3. SBS Groep 13,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen