Mediabureau Magna: ‘RTL Late Night als nachtkaars uit’

Foto: Q-musicAlles wijst er op dat RTL Late Night als een nachtkaars uitgaat. Dat stelt Arthur Terpstra van mediabureau MAGNA, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, in Adformatie. Mede door het grote succes van Eva Jinek op NPO 1 is de RTL 4-show van Humberto Tan volledig ingestort sinds de jaarwisseling. Terpstra wijst erop dat RTL Late Night nog wel de winnaar is in de belangrijke commerciële doelgroep 25 tot 54-jarigen, maar ziet dat Jinek ook in die doelgroep aan een opmars bezig is.

Terpstra constateerde begin oktober al dat RTL zich zorgen moest gaan maken over de kijkcijfers van RTL Late Night. “Destijds stelden we ons zelf de vraag of RTL Late Night überhaupt nog het tij kon keren.

De zorgen zijn alleen maar groter geworden, zegt Terpstra nu. “In 2017 is RTL Late Night wel heel beroerd uit de startblokken gekomen. Terwijl Jinek juist een uiterst flitsende start kende.

Van een commerciële ramp wil Terpstra nog niet spreken: RTL Late Night presteert in de doelgroep 25 tot 54 jaar nog steeds beter dan Jinek. “De verschillen tussen de programma’s worden wel in rap tempo kleiner. Alles wijst er op dat RTL Late Night als een nachtkaars uitgaat.

Zeker met de Tweede Kamerverkiezingen in aantocht zal de kijker nog meer voor inhoud kiezen, denkt Terpstra. “RTL Late Night moet daarnaast niet alleen naar concurrentie kijken, want ook de afnemende kijktijd baart zorgen. Er is werk aan de winkel: Code Rood bij RTL.

De gehele analyse van Terpstra kunt u lezen op de website van Adformatie.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen