Massa omarmt Arjen Lubach: opnieuw boven miljoen


De kijkcijfers van zondag 5 februari 2017 (SKO)

De Arjen Lubach-show Zondag Met Lubach is massaal ontdekt door tv-kijkend Nederland. Voor de tweede week op rij keken er zondag meer dan een miljoen mensen naar het programma op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Twee weken geleden ging Zondag Met Lubach wereldwijd viral met een komisch filmpje over Donald Trump. Die enorme aandacht leverde hem in diezelfde week topcijfers op voor zijn NPO 3-show: voor het eerst overschreed hij de miljoengrens.

Waar Zondag Met Lubach tot dan toe nooit verder was gekomen dan 711.000 kijkers, keken er na de massale media-aandacht ineens 1,022 miljoen kijkers (14 procent). Gisteren waren dat er nóg meer, namelijk 1,139 miljoen (16 procent).

Deze topscores komen voor Lubach op een mooi moment. Voor het eerst is hij met zijn programma te zien in aanloop naar een verkiezingsstrijd. “In de aanloop naar verkiezingen, waar 70 procent van de kiezers nog niet weet wat te stemmen, kan een bij jongeren invloedrijk programma als Zondag met Lubach van doorslaggevend belang worden”, schreef NRC’s tv-recensent Hans Beerekamp vorige week al.

NPO 3 trok tijdens Zondag Met Lubach om half tien meer kijkers dan RTL 4. Die zender noteerde 912.000 kijkers (14 procent) met Alles Mag Op Zondag. Alleen NPO 1 deed het beter: de TV Show scoorde 1,5 miljoen kijkers (23 procent). SBS 6 zette mooie cijfers neer met Moord of Zelfmoord (840.000 kijkers en 13 procent).

De winnaars om half negen waren Planet Earth 2 met 2 miljoen kijkers (28 procent) op NPO 1, Moordvrouw met 1,4 miljoen kijkers (20 procent) op RTL 4 en Wegmisbruikers met 823.000 kijkers (12 procent) op SBS 6.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Smeris met 537.000 kijkers (8 procent) op NPO 3, Nieuwsuur met 536.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Hawaii Five-O met 380.000 kijkers (6 procent) op Veronica.

De kleinere zenders op prime time scoorden als volgt: RTL 8 trok bijna 300.000 kijkers met een CSI-avond, RTL 7 noteerde ruim 200.000 kijkers met een film, RTL 5 zo’n 150.000 kijkers met een herhalingenavond en Net5 dik 100.000 kijkers met Poldark.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,8 miljoen), Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Carlo’s TV Café (734.000), 3 op reis (529.000) en vtwonen (526.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Studio Voetbal (923.000), Shownieuws (840.000) en All You Need Is Love (485.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.841.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.705.000
03. Planet Earth 2 (NPO1) 1.984.000
04. TV Show (NPO1) 1.545.000
05. Moordvrouw (RTL4) 1.421.000


06. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.139.000
07. Studio Sport (NPO1) 1.066.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 1.046.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.019.000
10. Studio Voetbal (NPO1) 923.000


11. Alles mag op zondag (RTL4) 912.000
12. Shownieuws (SBS6) 840.000
13. Moord of zelfmoord (SBS6) 840.000
14. Wegmisbruikers (SBS6) 823.000
15. Carlo’s TV Café (RTL4) 734.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 27.6%
2. RTL4 / 14.7%
3. SBS6 / 11.4%
4. NPO3 / 6.1%
5. Vero / 4.6%


6. NPO2 / 4.3%
7. NET5 / 3.6%
8. RTL8 / 3.3%
9. RTL7 / 2.9%
10. RTL5 / 2.3%


11. FOXEre1 / 1.2%
12. RTLZ / 1.0%
13. Comedy / 0.9%
14. N.geog / 0.8%
15. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,0%
2. RTL Nederland 23,2%
3. SBS Groep 20,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen