John de Mol: ‘Sanoma zit niet voor altijd in SBS’

John de Mol heeft altijd het gevoel gehad dat Sanoma niet voor de lange termijn in SBS is gestapt. Dat zegt de mediatycoon in een interview met De Telegraaf. SBS kreeg in 2011 twee nieuwe eigenaren: John de Mol kocht eenderde van de aandelen, Sanoma tweederde. Eigenlijk wilde De Mol destijds samen met TMG in SBS stappen, maar het krantenbedrijf haakte af omdat de zendergroep ‘veel te duur’ was. Zes jaar later is De Mol, samen met het Vlaamse Mediahuis, in de race om TMG te kopen.

De Mol hoopt TMG in handen te krijgen. “Ik zou radio, de krant en online-activiteiten dichter bij elkaar zetten, waardoor je een enorm bereik hebt. Op merkengebied moet er samenwerking mogelijk zijn met SBS.”

Op die manier zou TMG alsnog een vinger in de pap krijgen bij SBS. “Ik heb altijd het gevoel gehad: mede-aandeelhouder Sanoma zit niet voor eeuwig in SBS. Maar dat zal moeten blijken. Laten we eerst kijken naar de mogelijkheden die er nu liggen.”

Toch droomt De Mol over een enorme Nederlandse mediagigant. “Het zou te gek zijn als er over vijf jaar een soort Media City aan de Basisweg staat met studio’s, met radio, met redacties, en de dikste glasvezel die er in Nederland te vinden is.”

De relatie tussen De Mols Talpa en Sanoma is stormachtig. Een ruzie tussen de aandeelhouders haalde in 2014 de media: De Mol vond dat Sanoma niet genoeg wilde investeren in SBS en gaf zelfs aan Sanoma uit te willen kopen.

Het Telegraaf-interview met John de Mol kunt u lezen via Blendle.

Foto: VARA

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen