Wie is de Mol 17 zet record neer met seizoensopener
De kijkcijfers van zaterdag 7 januari 2017 (SKO)
Het zeventiende seizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond van start gegaan met een torenhoge 2,9 miljoen kijkers op NPO 1. Daarmee trok het programma van Art Rooijakkers maar liefst 39 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de meest bekeken seizoensstart van Wie is de Mol ooit. Tot nu toe stond het record op de opener van het vijftiende seizoen, die een publiek van bijna 2,5 miljoen kijkers wist te vermaken.
Het is niet de meest bekeken aflevering van het programma ooit. Dat record is in handen van de finale van het vijftiende seizoen, die in maart 2015 goed was voor maar liefst 3,4 miljoen kijkers.
Wie is de Mol was de droom-lead-in voor het nieuwe programma van Paul de Leeuw: Wie Steelt Mijn Show. Er haakten echter 1,6 miljoen mensen af toen zijn programma begon. De eerste aflevering wist 1,3 miljoen kijkers (19 procent) te vermaken.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief voor de hitzaterdag van NPO 1: Gooische Vrouwen 2 werd door bijna 1,2 miljoen mensen (16 procent) bekeken.
Verder was op prime time vooral de nabeschouwing van Wie is de Mol op NPO 3 in trek. MolTalk trapte af met 828.000 kijkers (12 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren te zien op NPO 2: Andere Tijden noteerde 718.000 kijkers (10 procent), waarna Nieuwsuur uitkwam op 629.000 kijkers (10 procent).
SBS 6 kwam uit op 588.000 kijkers (8 procent) voor de film Tangled. De originele Engelstalige versie op SBS 9 trok tegelijkertijd 159.000 kijkers (2 procent).
RTL 5, RTL 7, RTL 8, Net5 en Veronica zaten ver onder de half-miljoengrens met buitenlandse films en series.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Kassa (1,5 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (812.000), Lachen Om Home Video’s (739.000) en Eigen Huis en Tuin (685.000).
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,3 miljoen), Shownieuws (1 miljoen), Sara Kroos Van Jewelste (714.000) en Smoorverliefd (629.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.882.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.634.000 03. Schaatsen EK Allround 5KM H (NPO1) 1.786.000 04. Schaatsen EK Sprint 1000m H (NPO1) 1.601.000 05. Kassa (NPO1) 1.521.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 27.1% 2. RTL4 / 13.9% 3. SBS6 / 11.1% 4. NPO2 / 7.7% 5. NPO3 / 5.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 40,5% 2. RTL Nederland 23,1% 3. SBS Groep 17,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros