Voorzichtige start SBS 6-quiz Rik van de Westelaken


De kijkcijfers van donderdag 12 januari 2017 (SKO)

De kennisquiz 5 Golden Rings met Rik van de Westelaken is donderdagavond met 588.000 kijkers van start gegaan op SBS 6. Daarmee werd een marktaandeel van 8,6 procent neergezet, iets boven het avondgemiddelde van de zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van de Westelaken had een half jaar geleden, toen hij nog bij het NOS Journaal zat, nooit kunnen denken dat hij nu een SBS 6-quiz zou presenteren. “Het kwam voor mij wel uit de lucht vallen.

Eigenlijk is Van de Westelaken overgestapt van de NOS naar Net5, maar deze SBS 6-quiz kwam op zijn pad. “Gevoelsmatig zijn Net5 en SBS6 twee totaal verschillende zenders. De kijkers van Net5 zijn geïnteresseerd in de wereld, willen kennis maken met andere culturen en avontuur zien, maar hoeven niet elke avond het nieuws te volgen. SBS6 was voor mijn gevoel vooral entertainment. Dat bleek een vooroordeel: 5 Golden Rings is best serieus“, zegt hij in De Telegraaf.

5 Golden Rings was de nummer vier om half negen. Op hetzelfde moment scoorden alleen NPO 2’s De Slimste Mens (1,5 miljoen en 22 procent), NPO 1’s Petticoat (1,3 miljoen en 19 procent) en RTL 4’s Bouwval Gezocht (917.000 en 14 procent) beter.

Op de tweede helft van prime time waren NPO 1’s Musical Awards Gala (1,1 miljoen en 18 procent), NPO 2’s 100 Jaar Toon (853.000 en 13 procent), NPO 2’s Nieuwsuur (795.000 en 14 procent) en RTL 4’s Buch Buiten De Bajes (774.000 en 13 procent) het meest in trek. SBS 6 noteerde met Lekker Nederlands 459.000 kijkers (7 procent).

NPO 3 deed het alles behalve verkeerd met Keuringsdienst van Waarde, goed voor 512.000 kijkers (7 procent). Later op de avond trok Rambam over het van de buis gehaalde RTL 7-programma nog 182.000 kijkers (3 procent).

De overige top-tienzenders brachten films en series op de buis op prime time. RTL 7 scoorde ruim 400.000 kijkers, RTL 8 bijna 400.000 kijkers, RTL 5 ruim 300.000 kijkers, Net5 ruim 200.000 kijkers en Veronica om en nabij de 200.000 kijkers.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Sportjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (890.000), Editie NL (682.000) en Utopia (510.000).

Op de late avond waren RTL Late Night (751.000), Jinek (732.000), Hart van Nederland (689.000) en Shownieuws (681.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.280.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.490.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.447.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.416.000
05. Petticoat (NPO1) 1.284.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.220.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.215.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.135.000
09. Sportjournaal (NPO1) 1.085.000
10. Musical Awards Gala 2017 (NPO1) 1.057.000


11. Bouwval gezocht (RTL4) 917.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 890.000
13. 100 Jaar Toon (NPO2) 853.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 795.000
15. Buch buiten de bajes (RTL4) 774.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 22.8%
2. RTL4 / 16.3%
3. NPO2 / 10.8%
4. SBS6 / 8.4%
5. RTL7 / 5.7%


6. RTL5 / 4.0%
7. RTL8 / 3.8%
8. NPO3 / 3.7%
9. NET5 / 3.6%
10. Vero / 2.3%


11. RTLZ / 1.2%
12. Comedy / 1.2%
13. SBS9 / 1.0%
14. N.geog / 0.9%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,3%
2. RTL Nederland 29,8%
3. SBS Groep 15,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen