Ook mediatycoon John de Mol doet bod op Telegraaf

John de Mol heeft met zijn bedrijf Talpa een bod uitgebracht op de Telegraaf Media Groep. De biedprijs (5,90 euro per aandeel) ligt hoger dan het bod van het Belgische Mediahuis en de familie Van Puijenbroek (5,25 euro per aandeel). Dat heeft Talpa bekendgemaakt. TMG, het moederbedrijf van De Telegraaf, Metro en regionale kranten, kan Talpa verder versterken. Op dit moment bezit het bedrijf al de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica én een belang in SBS.

Het bod van het consortium van het Mediahuis en de familie Van Puijenbroek is volgens Talpa erg laag. “Na het evalueren van het bod is Talpa tot de conclusie gekomen dat het bod van 5,25 euro van het consortium niet getuigt van een sterk geloof in de kracht van TMG“, stelt Talpa.

Daarom doet Talpa een beter bod. “Het bod betekent een significant hogere prijs voor aandeelhouders, een prijs die bovendien recht doet aan de daadwerkelijke waarde van TMG en die de potentie van TMG erkent.

Talpa is niet van plan om zijn huidige belang van 20,59 procent aan het consortium te verkopen. Het belang is een strategisch belang, aldus De Mol. “Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt, want uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt.

De combinatie van TMG met Talpa Radio en SBS levert een sterkere positie op in een snel veranderend medialandschap, aldus Talpa. “Het is mijn doel om dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen.

Tv-producent Talpa Media, dat vroeger deel uitmaakte van Talpa Holding, is overgenomen door ITV Plc en is inmiddels een zelfstandig bedrijfsonderdeel binnen ITV Studios.

TMG heeft het bod van Talpa bevestigd.

Foto: Talpa

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen