NPO 2’s Editie NL nog altijd weinig bekeken


De kijkcijfers van vrijdag 27 januari 2017 (SKO)

De NPO 2-kopie van Editie NL, de MAX-titel Hallo Nederland met voormalig Editie NL-host Jeroen Latijnhouwers, blijft magertjes bekeken. Er keken afgelopen week gemiddeld 235.000 mensen naar, goed voor een marktaandeel van 5,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hallo Nederland is sinds september losgekoppeld van de talkshow Tijd voor MAX en is sindsdien elke werkdag om 18.30 uur te zien op NPO 2, recht tegenover EenVandaag en RTL Boulevard.

Hallo Nederland bestaat sinds eind 2014. Toen Tijd voor MAX de vijfuurshow van NPO 1 werd, was Hallo Nederland al om 16.40 uur te zien. Nu staat het programma op een tijdstip dat er ook daadwerkelijk mensen tv kijken.

De verhuizing voelt dan ook als een promotie, zei Latijnhouwers eerder in Avrobode. “Het is in ieder geval een beter tijdstip! Ik vind het eervol, maar ook wel spannend. Weten de kijkers ons te vinden en hoe doen we het tegenover de concurrentie? Om 16.40 uur hadden we niets te vrezen, maar om 18.30 uur staan we tegenover Een Vandaag en RTL Boulevard. Wat wel helpt is dat Hallo Nederland na twee jaar een hele eigen identiteit en sfeer heeft.

Hallo Nederland vist in dezelfde vijver als Editie NL of Hart van Nederland. “En toch zijn we niet met elkaar te vergelijken. De sfeer is anders, je kunt moeiteloos aanvoelen of iets typisch Hallo Nederland is. Dat is echt de verdienste van Jan Slagter die drie jaar geleden besloot dat Omroep MAX een eigen nieuwsrubriek moest krijgen en daar ook vol voor ging.

De kijkcijfertopper op vrijdag was het Achtuurjournaal met 2,3 miljoen kijkers (37 procent) op NPO 1, gevolgd door RTL 4’s prime-time-hit The Voice of Holland met 2,2 miljoen kijkers (32 procent).

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief op prime time: Flikken Maastricht was goed voor 1,9 miljoen kijkers (27 procent) en Ik Vertrek noteerde 1,5 miljoen kijkers (23 procent).

De nummer drie op prime time was NPO 2. Twee Voor Twaalf begon met 946.000 kijkers (14 procent) en later op de avond trok Nieuwsuur 689.000 kijkers (11 procent).

De enige andere tv-zender die op prime time de top 25 haalde, was RTL 7 met Voetbal Inside: er keken 458.000 mensen (7 procent).

NPO 3 scoorde 200.000 kijkers met Louis Theroux, RTL 5 scoorde zo’n 100.000 kijkers met reality, RTL 8 zette een soortgelijke score neer met een film, SBS 6 kwam uit op zo’n 300.000 kijkers voor een Hunger Games-film en Net5 en Veronica scoorden zo’n 200.000 kijkers met buitenlands product.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), GTST (1,6 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Gesprek met premier (989.000), Editie NL (778.000), Binnenstebuiten (555.000) en Utopia (547.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,2 miljoen), Jinek (913.000), Shownieuws (904.000), Hart van Nederland (783.000) en Eredivisie op Vrijdag (778.000) het meest in trek.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met ruim 25 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met bijna 25 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.299.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 2.179.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.946.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.569.000
05. Ik vertrek (NPO1) 1.549.000


06. De Wereld Draait Door (NPO1) 1.524.000
07. RTL Late Night (RTL4) 1.211.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.149.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.107.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.098.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 1.012.000
12. Gesprek met premier (NPO1) 989.000
13. Twee voor twaalf (NPO2) 946.000
14. Jinek (NPO1) 913.000
15. Shownieuws (SBS6) 904.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 25.4%
2. NPO1 / 24.5%
3. NPO2 / 7.5%
4. SBS6 / 6.8%
5. RTL7 / 4.9%


6. NET5 / 3.7%
7. NPO3 / 2.4%
8. Vero / 2.4%
9. RTL8 / 2.0%
10. RTL5 / 1.6%


11. Discov / 1.0%
12. TLC / 0.8%
13. N.geog / 0.7%
14. Comedy / 0.7%
15. Nick / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,4%
2. RTL Nederland 33,9%
3. SBS Groep 13,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VPRO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen