NPO 1 zit RTL 4 op de hielen op Voice-avond


De kijkcijfers van vrijdag 6 januari 2017 (SKO)

NPO 1 komt gevaarlijk dicht in de buurt van RTL 4 op de Voice-avond. Waar RTL 4 vrijdagavond uitkwam op 21,9 procent marktaandeel, noteerde NPO 1 – mede dankzij Flikken Maastricht – een aandeel van 21,0 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is nog nooit gebeurd dat RTL 4 niet de marktleider is op een avond dat The Voice werd uitgezonden. De kijkcijfers van de talentenjacht zijn echter wat ingezakt door de terugkeer van Flikken Maastricht bij de concurrent. 

The Voice verraste aan het begin van het huidige seizoen door met de derde auditie-aflevering ruim 2,9 miljoen kijkers te scoren. Dat is de meest bekeken aflevering sinds de auditieronde van het vierde seizoen in oktober 2013.

Bovendien begon de battle-ronde van The Voice 7 met ruim 2,7 miljoen kijkers (40 procent), de meest bekeken battle-aflevering sinds de battle-ronde van het vierde seizoen.

Toen Flikken Maastricht terugkeerde voor een nieuw seizoen, zakte The Voice wat in: de derde en laatste battle-aflevering trok recht tegenover de Flikken-première bijna 2,3 miljoen kijkers (34 procent).

Een week later, vlak voor kerst, trok de eerste knockouts-aflevering precies hetzelfde kijkersaantal. De tweede knockouts-aflevering trok gisteren ruim 2,1 miljoen mensen (30 procent), een laagterecord voor dit seizoen.

Flikken Maastricht zit The Voice op de hielen en noteerde ruim 1,7 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend trok Van A Naar B nog 849.000 kijkers (13 procent). Ook NPO 2 kwam boven het miljoen uit: De Slimste Mens trok 1,2 miljoen kijkers (17 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 792.000 kijkers (12 procent) op NPO 2, het EK Sprint Schaatsen met 752.000 kijkers (11 procent) op NPO 3 en een Harry Potter-film met 670.000 kijkers (11 procent) op SBS 6.

RTL 5, RTL 7, RTL 8, Net5 en Veronica scoorden op prime time onder de 240.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,4 miljoen), EK Schaatsen Allround (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), RTL Boulevard (848.000), Editie NL (676.000) en EenVandaag (584.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Shownieuws (1,3 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen), Erica op reis (1 miljoen), Jinek (901.000) en Javier Guzman Por Dios (570.000) het meest in trek.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 2.125.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.849.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.717.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.444.000
05. Schaatsen NK Allround (NPO1) 1.363.000


06. Shownieuws (SBS6) 1.329.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.296.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.253.000
09. De Slimste Mens (NPO2) 1.220.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 1.080.000


11. Erica op reis (NPO1) 1.011.000
12. Jinek (NPO1) 901.000
13. Van A Naar B (NPO1) 849.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 848.000
15. Schaatsen EK Allround 3KM D (NPO3) 818.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. RTL4 / 21.9%
2. NPO1 / 21.0%
3. NPO2 / 10.0%
4. SBS6 / 9.9%
5. NPO3 / 7.2%


6. RTL7 / 4.5%
7. NET5 / 3.3%
8. Vero / 1.9%
9. RTL8 / 1.7%
10. RTL5 / 1.6%


11. N.geog / 0.9%
12. RTLZ / 0.8%
13. SBS9 / 0.7%
14. Comedy / 0.6%
15. Discov / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,2%
2. RTL Nederland 29,7%
3. SBS Groep 15,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen