KLEM nieuwe prime-time-winnaar op donderdag


De kijkcijfers van donderdag 26 januari 2017 (SKO)

De tweede aflevering van de dramaserie KLEM met Barry AtsmaJacob Derwig en Georgina Verbaan trok donderdag 1,4 miljoen kijkers (21 procent) naar NPO 1. Daarmee scoorde de serie evenveel kijkers als met de première van vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar KLEM vorige week op prime time nog De Slimste Mens (1,6 miljoen kijkers) voor zich moest dulden, is de nieuwe dramaserie van NPO 1 nu de grote winnaar op donderdagavond prime time.

Het is een prestatie dat de kijkcijfers van KLEM gelijk blijven na de eerste aflevering. De meeste nieuwe programma’s en series verliezen juist kijkers na de eerste aflevering.

Het meest bekeken alternatief voor KLEM was De Vrienden van Amstel Live op RTL 4. De concertregistratie was goed voor bijna 1,1 miljoen kijkers (17 procent).

De nummer drie op prime time was het na KLEM uitgezonden De Gouden Jaren: Indonesië, waar 838.000 kijkers (14 procent) naar keken, behoorlijk mager voor NPO 1.

Ook de nummers vier, vijf en zes op prime time waren te zien bij de NPO: Keuringsdienst van Waarde scoorde 827.000 kijkers (12 procent), Nieuwsuur 798.000 kijkers (14 procent) en ’t Is Hier Autistisch 571.000 kijkers (9 procent).

De enige andere prime-time-uitzendingen in de kijkcijfer top 25 waren Vitesse – Feyenoord met 522.000 kijkers (8 procent) op FOX Sports Eredivisie 1 en 5 Golden Rins met 514.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

RTL 5, RTL 7 en RTL 8 scoorden zo’n 300.000 à 400.000 kijkers met films, Net5 en Veronica scoorden dik 200.000 kijkers met buitenlands product.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (960.000), Editie NL (770.000) en Utopia (532.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (930.000), Hart van Nederland (892.000), Brood (686.000), Shownieuws (654.000) en RTL Late Night (596.000) meer in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.385.000
02. KLEM (NPO1) 1.371.000
03. De Wereld Draait Door (NPO1) 1.345.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.331.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.175.000

06. Half acht nieuws (RTL4) 1.139.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.121.000
08. De Vrienden van Amstel Live (RTL4) 1.050.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 960.000
10. Jinek (NPO1) 930.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 892.000
12. Gouden Jaren Indonesië (NPO1) 838.000
13. Keuringsdienst van waarde (NPO3) 827.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 798.000
15. Editie NL (RTL4) 770.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.2%
2. RTL4 / 16.9%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO2 / 6.1%
5. NPO3 / 5.0%

6. FOXEre1 / 4.2%
7. RTL8 / 4.2%
8. RTL5 / 4.1%
9. NET5 / 3.9%
10. RTL7 / 3.7%


11. Vero / 3.0%
12. SBS9 / 1.1%
13. Comedy / 1.0%
14. 24Kitchen / 0.8%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,3%
2. RTL Nederland 28,9%
3. SBS Groep 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VPRO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen