Kijker loopt niet warm voor terugkeer Smaakpolitie
De kijkcijfers van woensdag 18 januari 2017 (SKO)
De terugkeer van De Smaakpolitie op de Nederlandse televisie is geen groot succes. Na een magere 507.000 kijkers (8 procent) voor de seizoenspremière van vorige week, zaten er woensdagavond slechts 419.000 kijkers (6 procent) klaar voor de tweede aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Opvallend genoeg stemt de kijker wel massaal op SBS 6 af als Rob Geus weer uit beeld is. Het aansluitend uitgezonden Gestalkt van tv-maker Thijs Zeeman is wél een hit.
Gestalkt kwam uit op 898.000 kijkers en 15 procent marktaandeel, wat ver boven het zendergemiddelde van SBS 6 is. Dat gemiddelde kwam woensdagavond uit op bijna 11 procent.
De kijker koos ook woensdagavond weer massaal voor de NPO: de NPO 1-titels Tussen Kunst en Kitsch en Vera scoorden respectievelijk 1,6 miljoen kijkers (24 procent) en 1,5 miljoen kijkers (26 procent).
NPO 2 scoorde met De Slimste Mens eveneens torenhoge cijfers: daar keken 1,6 miljoen mensen (24 procent) naar.
RTL 4 moest genoegen nemen met brons op prime time: Staatsloterij Puur Geluk was goed voor 958.000 kijkers (15 procent), waarna Zwarte Tulp teleurstelde met slechts 604.000 kijkers (10 procent). Vooral Zwarte Tulp scoort ver onder het zendergemiddelde.
De andere prime-time-titels met een plek in de kijkcijfer top 25 zijn Nieuwsuur met 579.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en De Gevaarlijkste Wegen an de Wereld met 465.000 kijkers (7 procent) op NPO 3.
RTL 5, RTL 7, RTL 8 en Veronica scoorden allemaal onder de 310.000 kijkers met buitenlandse films of series. Net5 scoorde met vtwonen: verbouwen of verhuizen 270.000 kijkers (4 procent), waarna OverWinnaars 197.000 kijkers (3 procent) deed.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (938.000), Editie NL (753.000), Binnenstebuiten (515.000) en Utopia (492.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (888.000), Jinek (828.000) en RTL Late Night (634.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.262.000 02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.586.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.564.000 04. Vera (NPO1) 1.501.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.494.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 26.8% 2. RTL4 / 16.1% 3. SBS6 / 10.6% 4. NPO2 / 8.9% 5. NPO3 / 4.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,7% 2. RTL Nederland 24,4% 3. SBS Groep 19,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS