Kijkcijfers Rens-soap blijven laag ondanks commotie


De kijkcijfers van dinsdag 10 januari 2017 (SKO)

De Peter Jan Rens-soap Doen Ze ‘T Of Doen Ze ‘T Niet blijft ondanks de enorme commotie over het programma weinig bekeken. De tweede aflevering scoorde dinsdagavond 344.000 kijkers (5,6 procent), slechts drieduizend kijkers meer dan bij de première vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Rens-soap was afgelopen weekend het onderwerp van een felle aanval van Youp van ’t Hek op RTL-baas Erland Galjaard. Daar hebben de media flink mee uitgepakt.

Het mag niet uitbaten: de kijkcijfers van de Rens-soap blijven laag, net als het aansluitend uitgezonden Jamai Loman-programma My First Holiday. Na de door 370.000 kijkers (6 procent) bekeken eerste aflevering, zaten er gisteren 285.000 kijkers (4,7 procent) klaar. Al met al was RTL 5 dinsdagavond de op een na minst bekeken top-tien-zender van het land.

NPO 1 blijft oppermachtig op deze uitzendavond: Opsporing Verzocht scoorde 1,4 miljoen kijkers (22 procent), waarna Opgelicht bijna 1,7 miljoen kijkers (28 procent) bediende.

NPO 2 bood met De Slimste Mens het meest bekeken alternatief (1,4 miljoen en 23 procent), al stortte de zender in toen aansluitend De Tafel van Tijs begon. Daar keken 346.000 mensen (6 procent) naar. Nieuwsuur besloot de avond met 531.000 kijkers (9 procent).

De nummer drie op prime time was RTL 4, dat teleurstelde met TV Makelaar (732.000 kijkers en 12 procent) en Diagnose Gezocht (662.000 kijkers en 11 procent). De commerciële concurrent SBS 6 stelde echter veel heviger teleur: Jouw Baan Mijn Baan deed 255.000 kijkers (4 procent) en Mijn Restaurant 251.000 kijkers (4 procent).

NPO 3 scoorde 389.000 kijkers (6 procent) met Vier Handen Op Een Buik en Net5 trok 334.000 kijkers (6 procent) met de Nederlandse serie De Mannen Van Dokter Anne.

RTL 7, RTL 8 en Veronica scoorden onder de 360.000 kijkers met films.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Editie NL (853.000) en Utopia (581.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Rijdende Rechter Wordt Vervolgd (1,5 miljoen), Jinek (837.000), RTL Late Night (760.000), Shownieuws (734.000) en Hart van Nederland (732.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.243.000
02. Opgelicht (NPO1) 1.683.000
03. Rijdende Rechter Wordt Vervolgd (NPO1) 1.455.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.439.000
05. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.374.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.324.000
07. De wereld draait door (NPO1) 1.320.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.236.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.154.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.150.000


11. EenVandaag (NPO1) 1.105.000
12. Editie NL (RTL4) 853.000
13. Jinek (NPO1) 837.000
14. RTL Late Night (RTL4) 760.000
15. Shownieuws (SBS6) 734.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 26.0%
2. RTL4 / 16.4%
3. NPO2 / 8.7%
4. SBS6 / 7.2%
5. RTL7 / 4.9%


6. NPO3 / 4.0%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL8 / 3.1%
9. RTL5 / 2.9%
10. Vero / 2.9%


11. TLC / 1.2%
12. SBS9 / 1.1%
13. Discov / 1.0%
14. Comedy / 1.0%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,7%
2. RTL Nederland 27,3%
3. SBS Groep 14,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen