‘Versnippering oorzaak lage kijkcijfers voetbal Veronica’

Geplaatst op Sun 18 Dec 2016 om 10:05

De kijkcijfers van de Champions League zijn ingestort sinds het toernooi na afgelopen zomer van SBS 6 naar Veronica verhuisde, omdat men geen idee meer heeft bij welke zender welk toernooi te zien is. Dat zegt René van Dammen, kijkcijferexpert van de NPO, in het NRC Handelsblad. Vroeger zat alles gewoon bij de NOS, maar dat is tegenwoordig wel alles. “Voetbal op de tv is versnipperd. Mensen weten niet meer op welke zender ze welke wedstrijden kunnen kijken“, zegt Van Dammen.

NRC Handelsblad zocht uit of de uitspraak van NOS-baas Jan de Jong dat de kijkcijfers van de Champions League zijn ingestort sinds het bij de NOS weg is, klopt. Het is grotendeels waar, aldus het NRC.

Het voetbal is nu twee seizoenen weg bij de NOS: vorig tv-seizoen zat het voetbal bij SBS 6, dit tv-seizoen bij Veronica. Bij SBS 6 trok het toernooi gemiddeld gezien iets meer kijkers, maar toen deed PSV het veel beter.

Het verval lijkt te zijn begonnen na de uitschakeling van PSV in de achtste finales van het SBS 6-seizoen, merkt NRC op. De finale van dat seizoen was de minst bekeken Champions League-finale sinds 2002.

Bij Veronica gaat het echt een stuk minder, aldus de krant. Soms kijken er maar 800.000 mensen. “De vijf slechts bekeken wedstrijden van de laatste vier seizoenen werden allemaal door Veronica uitgezonden.

De Veronica-wedstrijden halen dit seizoen een gemiddeld marktaandeel van 18,7 procent, terwijl dat cijfer de voorgaande seizoenen rond de 23 procent schommelde”

Lees ook: AD onverbiddelijk: ‘Voetbal op Veronica scoort niet’ (donderdag)

Het artikel over de Champions League-cijfers kunt u lezen op de NRC-site.

Foto: SBS








16 Reacties op “‘Versnippering oorzaak lage kijkcijfers voetbal Veronica’”


  1. fransw

    Voetbal op tv is over en uit,anderhalf uur de bal achter rond schuiven met een beetje geluk drie doelpogingen, ik ga gezellig naar mijn eigen amateur clubje

  2. piet

    Vind je gek dat er minder gekeken wordt. Als je de samenvattingen graag wil zien wordt er eerst een uur tussen door gezeurd over een wedstrijd wat je gezien hebt.De een weet nog beter dan de ander.Samenvattingen worden daarna afgerafeld met ieder keer een kwartier reclame.

  3. Laurens

    Veronica kan na de CL beter bieden op de Europa League.
    Bij de CL ben je afhankelijk van het resultaat van de Nederlandse clubs. Spelen ze goed, dan heb je hoge marktaandelen. Spelen ze slecht (en dat komt veel vaker voor), dan heb je lagere marktaandelen. Zo verdien je de gemaakte kosten al helemaal niet terug.
    Voor de prijs en de staat van SBS, kunnen ze deze gok niet nemen.

    Bij de Europa League zitten meer Nederlandse clubs, waardoor meer mensen geinteresseerd zijn.

  4. Anonymous

    Wat een onzin op RTL7 scoort voetbal ook gewoon!

  5. Sjaak

    Veronica is dan ook onvindbaar.

  6. Joop

    Geneuzel. Iedereen weet wanneer er CL-voetbal op tv is. Het is maar twee zenders omhoog van 6 naar 8.

    Er is gewoon niets meer aan, dat is de waarheid. Met name die poule-fase kan je gewoon helemaal overslaan. Alleen vanaf maart/april zit er soms een leuke wedstrijd tussen.

  7. Bart Wijnen

    Kwestie van de juiste marketing rond je programma’s. Daarnaast is de continuïteit van Europa League jaarlijks op RTL7 ook van belang voor het succes. RTL kiest bij EL voor avondvullend programma waarbij kijkers niet worden vermoeid met andere dingen dan waarnaar ze willen kijken.

  8. Anonymous

    Groet onzin, mensen kunnen het voetbal prima vinden. Het heeft gewoon met het voetbal zelf te maken. En met de verandering in kijkgedrag.

  9. aammehoela

    Inderdaad, de meesten hoeven niet elke dag voetbal te zien. De een kiest voor de hele zondag voetballen kijken, de ander kiest voor samenvatting op de zondag en kijkt dan wel CL-voetbal. Maar die samenvattingen zijn echt een ramp voor de CL.

  10. Frank

    Wat een pijnlijk stuk in het NRC. De krant onderzoekt de uitspraken van Jan de Jong door te praten met van Dammen. De laatste werkt voor … de NPO. Dit kan toch niet? Je zet jezelf als krant dan toch volledig voor schut.

    De realiteit is dat het voetbal zelf niet interessant is. PSV speelt waardeloos. Ze verliezen niet alleen maar het is ook gewoon saai voetbal om naar te kijken. De overige grote clubs spelen deels op dezelfde dagen. Pech met loting. Bovendien kijker er fors minder mensen TV doordat er andere mogelijkheden zijn tegenwoordig.

  11. Bertje

    Als dit een pleidooi is om de rechtenhouders van het commerciële voetbal weer te spekken met belastinggeld, hou dan maar op. De NPO hoeft met ons geld echt niet te doen wat ook prima op commerciële zenders kan. RTL7 bewijst dat voetbal wel hoog scoort als mensen het graag willen zien.

  12. Joop

    @ Bertje….

    Je kunt aan je klompen aan voelen dat de NOS weer een poging gaat wagen voor de champions league en/of europa league op NPO 3. Ze hebben overal naast gegrepen de afgelopen jaren en vervelen zich nu dood met hun topzware organisatie. Waarschijnlijk hebben ze hierdoor zakken vol belastinggeld tegen de plinten aan klotsen.

    Die gaan gewoon meebieden volgend jaar. Klein probleem: Er zal een storm van protest oplaaien als ze met belastinggeld dat voetbal binnenhalen. Niemand accepteert dat meer. Hopelijk blijft het bij Veronica of anders Ziggo…

  13. Anonymous

    RTL is slim geweest door met Europa League goedkoper en beter bekeken.

  14. Bertje

    De Champions League zit ook bij Ziggo Sport/Ziggo Sport totaal. SBS heeft alleen de rechten voor samenvattingen en 1 wedstrijd per avond op het open net. De echte liefhebbers kijken misschien via Ziggo.

  15. onzinnige analyse

    Dit is een niet doordachte analyse. Mensen zijn niet zo dom als van Dammen ons doet geloven. Als voetbal kijker ben je echt wel in staat om de Champions League te vinden als je echt wil kijken.

    De reden is dat het gerommel van de co, de slechte sportpresentatoren, te veel reclame, overmatig uitzenden van voetbal op allerlei co zenders de voetbal kijker minder geïnteresseerd is.

    De NPO heeft op tijd de stekker er uit getrokken om er zo veel geld voor te betalen. Dat de onnadenkende SBS besluiters wederom een grote fout heeft gemaakt was te voorzien.

  16. Mark

    Oftewel: voetbalkijkers zijn dom. Nooit van een (online) tv-gids gehoord?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.