NPO 2 verslaat NPO 1, RTL 4 en SBS 6 met Toon
De kijkcijfers van donderdag 15 december 2016 (SKO)
De tv-special 100 jaar Toon Hermans waarin presentator Cornald Maas met cabaretiers spreekt over hun fascinatie voor Toon Hermans, trok donderdag boven verwachting veel bekijks op NPO 2. Er keken vanaf kwart over negen bijna 1,1 miljoen mensen (16 procent) naar het programma. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 2 passeerde met Toon ‘de grote drie’: NPO 1, RTL 4 en SBS 6. Die scoorden tegelijkertijd allemaal ónder het miljoen met hun programmering.
NPO 1 scoorde 771.000 kijkers (12 procent) met de eerste aflevering van het nieuwe MAX-programma Het Boerenleven, RTL 4 noteerde 883.000 kijkers (14 procent) met Beste Kijkers en SBS 6 kwam uit op 390.000 kijkers (9 procent) voor The Hobbit 2.
De topscore voor 100 Jaar Toon Hermans is veelbelovend voor de oudejaarsprogrammering van NPO 2. Dan brengt de zender op prime time het 100 jaar Toon Hermans Gala op de buis.
Slimste Mens winnaar op prime time
100 Jaar Toon Hermans profiteerde van de ijzersterke lead-in van De Slimste Mens. Dat programma was met ruim 1,1 miljoen kijkers (18 procent) de winnaar op prime time.
De Slimste Mens versloeg Petticoat (1 miljoen kijkers en 16 procent) op NPO 1, Chantal Blijft Slapen (795.000 kijkers en 12 procent) op RTL 4 en de film op SBS 6.
De grote nummer twee op prime time was RTL 5, dat met Expeditie Robinson zilver pakte op prime time. De show kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (16 procent). Aansluitend trok de seizoensfinale van Foute Vrienden slechts 348.000 kijkers (7 procent).
NPO 3 scoorde prima met Danny in Arabistan, goed voor 394.000 kijkers (6 procent). De Rekenkamer ervoor en Rambam erna scoorden gemiddeld zo’n 280.000 kijkers (4 procent).
RTL 7, Net5 en Veronica scoorden allen zo’n 300.000 kijkers met respectievelijk darts, een film en een serie. RTL 8 trok zo’n 150.000 kijkers met een film.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half Acht Nieuws (957.000), EenVandaag (951.000), RTL Boulevard (778.000), Editie NL (731.000) en Zes Uur Nieuws (435.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Shownieuws (887.000), Hart van Nederland (816.000), Pauw (646.000), Onzichtbaar Nederland (640.000) en RTL Late Night (625.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 11 procent. Het is voor de derde keer sinds de start van het tv-seizoen in september dat NPO 2 de nummer drie is.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.885.000 02. De Wereld Draait Door (NPO1) 1.290.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.134.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.090.000 05. Expeditie Robinson (RTL5) 1.059.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 18.7% 2. RTL4 / 14.8% 3. NPO2 / 11.3% 4. SBS6 / 8.2% 5. RTL5 / 7.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,7% 2. RTL Nederland 29,2% 3. SBS Groep 17,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros/Nico Kroon