NPO 1 wint met André Rieu laatste woensdag 2016


De kijkcijfers van woensdag 28 december 2016 (SKO)

NPO 1 scoort op de laatste woensdag van het jaar met de concertregistratie van André Rieu op het Vrijthof 2016. Er keken bijna 1,5 miljoen mensen (22 procent) naar het jaarlijkse concert van de beroemde violist André Rieu. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zilver op prime time is voor NPO 2, dat bijna 1,4 miljoen kijkers (20 procent) neerzet met de kennisquiz De Slimste Mens, en het brons voor RTL 7, dat met het WK Darts uitkomt op 850.000 kijkers (15 procent).

Na De Slimste Mens scoorde NPO 2 ook prima met Andere Tijden (628.000 kijkers en 9 procent) en Nieuwsuur (594.000 kijkers en 10 procent).

RTL 4 en SBS 6, normaal gesproken de nummer twee en drie, bleven wat achter op prime time. RTL 4 scoorde 567.000 kijkers (8 procent) met de film Sneeuwwitje en de zeven kleine mensen en SBS 6 scoorde 637.000 kijkers (10 procent) met Nanny McPhee.

Nog één andere zender haalde met zijn primetime-aanbod de kijkcijfer top 25, namelijk NPO 3: die zender trok met de Jeroen van Koningsbrugge en Georgina Verbaan-film De Surprise 512.000 kijkers (8 procent).

Net5 had eigen product op het menu staan: Vtwonen: verbouwen of verhuizen noteerde 338.000 kijkers (5 procent), waarna Kitchen Impossible 259.000 kijkers (4 procent) deed.

De andere toptien-zenders RTL 8, Veronica en RTL 5 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 337.000 kijkers (5 procent) en 173.000 kijkers (3 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), GTST (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Schaatsen NK Afstanden (994.000), RTL Boulevard (877.000), Top 2000 a gogo (817.000), Editie NL (691.000) en Binnenstebuiten (534.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Hoe Heurt Het Eigenlijk (792.000) en Shownieuws (736.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met ruim 12 procent en RTL 7 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.786.000
02. André Rieu op het Vrijthof (NPO1) 1.461.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.378.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.319.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.262.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.073.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.044.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 1.013.000
09. Schaatsen NK Afstanden 500m H (NPO1) 994.000
10. Schaatsen NK Afstanden 1500m D (NPO1) 950.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 877.000
12. WK Darts 2017 (RTL7) 850.000
13. Schaatsen NK Afstanden 5km H (NPO1) 839.000
14. Top 2000 a gogo (NPO3) 817.000
15. Hoe heurt het eigenlijk (NPO1) 792.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 21.3%
2. RTL4 / 12.1%
3. RTL7 / 11.5%
4. SBS6 / 9.5%
5. NPO2 / 8.9%


6. NPO3 / 7.2%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL8 / 3.1%
9. Vero / 3.1%
10. RTL5 / 1.9%


11. SBS9 / 0.8%
12. TLC / 0.8%
13. RTLZ / 0.8%
14. Nick / 0.7%
15. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,4%
2. RTL Nederland 28,6%
3. SBS Groep 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen