NOS: ‘Kijkcijfers Champions League ingestort bij SBS’

Geplaatst op maandag 12 december 2016 om 13:01

De kijkcijfers van het Champions League-voetbal zijn ingestort sinds het toernooi is verhuisd van de NOS naar SBS. Dat stelt NOS-baas Jan de Jong vandaag op Twitter. De Jongs kritiek volgt op de kijkcijfers van afgelopen woensdag, toen Veronica 781.000 kijkers (12 procent) scoorde met de Champions League-wedstrijd Real Madrid – FC Dortmund. Dat is voor zo’n affiche wat aan de magere kant. “De kijkcijfers van de UEFA Champions League storten in!“, concludeert De Jong.

Volgens De Jong zijn de cijfers duidelijk. “Publiek is veel kleiner en ouder geworden sinds het bij de NOS weg is…“, zegt de omroepbaas in de wetenschap dat commerciële zenders juist op jongere kijkers mikken.

De omroepbaas vindt het geen populistische kreet van zichzelf. “Nee hoor. Feiten. Dus controleerbaar. De kijkcijfers van de UEFA Champions League zijn opvraagbaar bij Stichting Kijk- en luisteronderzoek.

Het Champions League-voetbal zit nu twee seizoenen bij SBS. Dit seizoen heeft SBS het voetbal verhuisd van SBS 6 naar zusterzender Veronica.

Afgelopen mei, vlak voor de finale, liet SBS 6 nog weten dat de Champions League het bij die zender beter doet dan bij de NOS. De zender meldde dat alle wedstrijden, exclusief de finale, gemiddeld 1.553.000 kijkers scoorden, tegenover 1.533.000 kijkers bij de NOS een seizoen eerder.

SBS 6 profiteerde er echter van dat PSV de achtste finales haalde met 2,3 miljoen en 2,4 miljoen kijkers voor de heen- en terugwedstrijd tot gevolg. In het laatste seizoen bij de NOS speelde er geen Nederlandse club in de knock outfase.

Vlak na dit bericht van SBS 6 scoorde de eerste Champions League-finale bij die zender, Real Madrid – Atlético Madrid, bijna 1,7 miljoen kijkers, de minst bekeken finale van het toernooi sinds 2002.

De Jong spreekt van een ‘enorme daling’. “Ook vorig seizoen al.








38 Reacties op “NOS: ‘Kijkcijfers Champions League ingestort bij SBS’”


  1. Anonymous

    Het wordt tijd dat Fox Sports bij elke provider z’n prijzen verlaagd… dan zullen we zien hoe snel de kijkcijfers van Studio Sport op zondag zullen dalen.

  2. Voordevuistweg

    “Afgelopen mei, vlak voor de finale, liet SBS 6 nog weten dat de Champions League het bij die zender beter doet dan bij de NOS. De zender meldde dat alle wedstrijden, exclusief de finale, gemiddeld 1.553.000 kijkers scoorden, tegenover 1.533.000 kijkers bij de NOS een seizoen eerder.”

    De overstap van NOS naar SBS6 had volgens mij geen effect op de kijkcijfers…

  3. Anonymous

    Met de nieuwe plaatsingsregels zit de CL straks helemaal zonder Nederlandse clubs en kan SBS na het seizoen 2017/2018 beter geen gooi doen naar de licenties van de volgende drie jaar. Weggegooid geld.

  4. Anonymous

    Alweer zo kinderachtig van Jan de Jong. Die doet altijd net alsof het eigenlijk schandalig is dat er sport bij de commerciëlen te zien is en dat alles eigenlijk bij de NOS zou moeten worden ondergebracht.

  5. peter2

    De cijfers van de samenvattingen zijn helemaal een drama:
    350.000 bij Veronica tegenover minimaal 1mln op NPO3.

  6. Rick

    SBS met de S van Schuiven

  7. David

    Dat de kijkcijfers dalen heeft veel te maken met de saaiheid van de Champions League. Jongeren waren hoe dan ook vrij massaal afgehaakt. Het is niet hip meer al dat voetbal.

    Belangrijker: Ook al zou de daling puur het gevolg zijn van de verhuizing naar SBS, wat dan nog? Hier hoeft gewoon geen belastinggeld naartoe. De Jong is bang werkloos te worden, dat zit hier achter.

  8. Otto Groeneveld

    Die Jan toch, niet vergeten Jan mondje dicht over Keulen Jan, nar die je bent.

  9. Anonymous

    @Rick Ja jij had het vast allemaal veel beter gekund.

  10. Kenner

    Wat een nare sneer van de Jong. Heeft inderdaad met de saaiheid te maken dit seizoen. Het is toch mooi dat er geen belastinggeld meer hoeft naar de CL? Ik zelf kijk er wel graag naar maar het maakt mij geen drol uit of het nou op npo1, veronica of rtlz wordt uitgezonden. Zolang als het er maar ‘gratis’ is.

  11. Fons

    Goed verhaal van Jan, harde feiten.

  12. Anonymous

    Jan de Jong heeft gelijk men wil het bij de nos zien, samenvattingen bij nos bijna 3 miljoen kijkers dat haalt fox nog niet in een maand als het daar is ,net als het journaal met het nieuwe decor van rtl gaat het alleen maar naar beneden daarvoor altijd 1.3/1.4 nu veel lager,

  13. Rick

    Ze hadden zo’n duur programma op de hoofdzender moeten laten!

  14. Bjorn

    Komt denk ik ook dat psv en Barcelona op dezelfde avond spelen ipv een club dinsdag en de ander woensdag. De Europa legeay wordt nu veel interessanter om binnen te halen.

  15. Schommelstoelwaanzin

    De Champions League? Hahahaha! Dat is toch dat elitaire feestje voor miljonairs uit Spanje, Engeland en Duitsland? Ik kan me niet voorstellen dat het in andere landen nog kijkers trekt! Eerlijke sport is het in ieder geval al lang niet meer.

  16. Anonymous

    Kenner 13.44 .Hou op met je belastinggeld ,we betalen er voor dat alles goed geregeld is en als een grote groep wil dat er wat gaat naar sport uitzendingen betaal ik daar graag voor.

  17. David

    @ 13.52

    Wat is dit voor geleuter. Je kan het nu toch ook zien? Waarom moet dit op een publiek net?

  18. Bart Wijnen

    Dan boert RTL7 een stuk beter met de rechten van de Europa League en de wijze waarop zij de uitzendingen invullen.

  19. David

    @ Bart

    Ben bang dat de NOS binnenkort weer gaat meebieden. Ik vrees dat ze in ieder geval 1 van de 2 toernooien willen binnenslepen. Zou echt schandalig zijn.

  20. Anonymous

    @Rick Want?

  21. Anonymous

    Kijk de NOS heeft zo’n stokoud publiek die zitten vastgeroest in traditioneel kijken.

    Mensen kijken tegenwoordig anders TV… ze kijken wanneer het uitkomt… on de mand of via andere platformen.

    Niks bord op schoot… tablet of telefoon op tafel naast je bord.

  22. 55

    @16.21 Spreek voor jezelf. Ik en vrienden van mijn leeftijd vermaken ons uitstekend met idd vooral NPO, die zenden kwalitatief betere programma’s uit dan CO. Daarnaast zijn we ook fervente Netflixkijkers.

  23. Pilletje Vergeten

    @55,

    “@16.21 Spreek voor jezelf. Hahahaha

  24. De Jong Met Selectief Geheugen

    Vreselijk arrogante nitwit van de Staats TV deze De Jong.
    De kijkcijfers zijn sinds deze werden uitgezonden op Nederland3 al gigantisch ingestort! Dat kunt u zo opvragen bij SKO!

    De SBS (inclusief het huidige SBS-VeronicaTV) groep (+leiding) heeft een à sportieve uitstraling en dat zal nooit veranderen.
    Deze CL opzet heeft trouwens zijn langste tijd gehad.
    Wij willen een eerlijke competitie met echte kampioenen, maar helaas het gaat alleen nog maar over poen, poen en nog eens poen. Treurig en walgelijk.

    Nee dan boert RTL7, inclusief Nederlandse inbreng en uiteraard Voetbal Inside, een stuk beter.

  25. Bertje

    Wat kan het Jan de Jong schelen dat de kijkcijfers van het commerciële voetbal zijn gedaald? Wil hij extra belastinggeld ofzo om weer mee te bieden?! Zodat ons belastinggeld verdwijnt in de zakken van de rijke rechtenhouders van de Champions League… Slecht idee. Het zit prima op een commerciële zender, de kijker krijgt ongeveer hetzelfde aantal reclameminuten voor de kiezen als bij de NPO. Als mensen niet bereid zijn om een paar kanalen verder te zappen, dan vinden ze de sport blijkbaar niet interssant genoeg om moeite voor te doen. Volgens mij valt dat wel mee, want ook op NPO3 werden niet alle duels goed bekeken.

  26. andre de burk

    Die vent lijkt wel op een necrofiel

  27. Leon

    Heeft niets met commerciele zenders te maken zoals die walgelijke mannetje wil doen voorkomen. Maar alles met het feit dat de Champions League zo voorspelbaar is geworden. Ken veel voetbalfans die afhaken omdat het altijd dezelfde teams zijn.

  28. arie de jong

    Is dat niet ons vrijmetselaartje, ja democratisch gehalte is hoog bij zowel NPO als commerciëlen.

  29. J

    Het was ook belachelijk om Real Madrid -Dortmund uit te zenden, een wedstrijd waar nul komma niks meer op het spel stond omdat beide clubs al door naar de volgende ronde waren.

    Zend dan een wedstrijd uit die wél nog een beetje spannend is!

  30. Anonymous

    Och jee, Jan de Jong moet zo nodig weer eens iets melden, droeftoeter

  31. Anonymous

    Jan de Jong, weer zo’n parasiterend NPO-figuur.

  32. aammehoela

    De kijkcijfers van de samenvattingen zullen ongetwijfeld instorten schreef ik twee jaar geleden al. Die ver vloekte reclame waardoor de uitzending soms een half uur langer duurt dan bij de NOS is de reden. Echt verschrikkelijk die blokken van 9 minuten reclame om twee samenvattingen van hooguit 5 minuten. En al dat nabeschouwen, interviews, vreselijk. De wedstrijd bij Veronica, de samenvattingen terug bij de NOS. De voorkeur voor de voetballiefhebber die niet alles live hoeft te zien.

  33. Anonymous

    @ aammehoela

    Huilebalk.

  34. aammehoela

    Hoezo, de kijkcijfers geven mijn gelijk aan. En ik hoor het van zovelen dat ze niet meer naar de samenvattingen kijken. Gewoon op de laptop even een link zoeken om eventueel een samenvatting te zien. Alles beter dan die ellendige reclame.

  35. Anonymous

    @ aammehoela

    Jankkleuter.

  36. Anonymous

    @ aammehoela

    Jankkleuťer.

  37. ad

    Ui het oog, uit het hart, meneer De Jong en niet lopen afz… als een ander je oude liefde oppikt.

  38. @David

    Beste David, ook als het waar is wat je zegt ‘Jongeren waren hoe dan ook vrij massaal afgehaakt. Het is niet hip meer al dat voetbal’, dan is het toch ook major fuck-up van SBS kopstukken PdM en LP om een gigantische chunk budget te besteden en te committen aan iets dat niet bijdraagt aan de zender(groep). Ondoordachte en ongefundeerde beslissingen ten kosten van het personeel en het van origine mooie en gezonde bedrijf SBS. Dat gaat langzaam maar gestaag aardig naar de kloten.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.