Meest bekeken Sint & De Leeuw sinds 2008: topcijfers


De kijkcijfers van zondag 4 december 2016 (SKO)

Paul de Leeuw was zondag de grote winnaar op prime time met zijn jaarlijkse tv-show Sint & De Leeuw. Er keken maar liefst 1,9 miljoen mensen naar de show op NPO 1, goed voor 28 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de meest bekeken Sinterklaas-special van Paul de Leeuw sinds het jaar 2008. Toen keken er maar liefst 2,2 miljoen mensen (38 procent) naar Mooi Weer De Sint. Vorig jaar keken er – recht tegenover The Voice – 1,2 miljoen mensen.

De Reünie, dat aansluitend werd uitgezonden, was met 1,5 miljoen kijkers (23 procent) de nummer twee op prime time.

SBS 6 bood het meest bekeken alternatief. Wegmisbruikers trok 779.000 kijkers (11 procent), waarna Undercover in Nederland uitkwam op 959.000 kijkers (15 procent).

RTL 4 was de nummer drie op prime time. Het afscheidsconcert van Gordon was goed voor 691.000 kijkers (10 procent), waarna CMC nog 950.000 kijkers (15 procent) wist te vermaken.

De andere meest bekeken titels op prime time waren De Muur met 687.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 514.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Toren C met 437.000 kijkers (7 procent) op NPO 3.

Voorafgaand aan Toren C scoorden A’dam – E.V.A. en Jeuk respectievelijk 322.000 kijkers (5 procent) en 366.000 kijkers (6 procent).

Ook Veronica en Net5 haalden de kijkcijfer top 25 met hun prime-time-uitzendingen: Blindspot op Veronica trok 388.000 kijkers (6 procent) en Notting Hill op Net5 deed 384.000 kijkers (6 procent).

RTL 5, RTL 7 en RTL 8 scoorden onder de 300.000 kijkers met herhalingen en films.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,9 miljoen), Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Studio Sport (1 miljoen), Half Acht Nieuws (781.000), 3 op reis (559.000), vtwonen zelf aan de slag (520.000) en Carlo’s TV Café (510.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,3 miljoen), Shownieuws (917.000), Studio Voetbal (911.000) en De Monitor (385.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.856.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.754.000
03. Sint en De Leeuw (NPO1) 1.899.000
04. De Reünie (NPO1) 1.455.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.298.000


06. Studio Sport (NPO1) 1.032.000
07. Undercover in Nederland (SBS6) 959.000
08. CMC (RTL4) 950.000
09. Shownieuws (SBS6) 917.000
10. Studio Voetbal (NPO1) 911.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 781.000
12. Wegmisbruikers (SBS6) 779.000
13. 25 Jaar Gordon (RTL4) 691.000
14. De Muur (NPO2) 687.000
15. 3 op reis (NPO3) 559.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.6%
2. SBS6 / 12.3%
3. RTL4 / 11.1%
4. NPO2 / 6.8%
5. NPO3 / 5.2%


6. NET5 / 4.5%
7. Vero / 4.1%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL5 / 2.7%
10. RTL8 / 2.4%


11. FOXEre1 / 1.3%
12. Comedy / 1.2%
13. RTLZ / 1.0%
14. N.geog / 0.8%
15. Ziggo / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,6%
2. SBS Groep 21,6%
3. RTL Nederland 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNN-VARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen