‘Marketing via NOS Journaal gevaarlijke ontwikkeling’

Geplaatst op woensdag 28 december 2016 om 16:30

Het NOS Journaal komt voor in de top vijf van grootste marketingmisbaksels van 2016 die Keuringsdienst van Waarde-ster Teun van de Keuken heeft opgesteld voor de Volkskrant. Dat is vandaag te lezen in de kiosk. Begin oktober kwam het NOS Journaal met een item over een nieuw soort melk bij supermarkten Coop en Plus voor mensen die gewone melk niet kunnen verdragen. Een paar dagen later wees het Voedingscentrum de NOS erop dat deze ‘oermelk’ vooral slimme marketing is.

De NOS had zich nooit voor het karretje mogen laten spannen, stelt Van de Keuken. “Marketing via het NOS Journaal. Een gevaarlijke ontwikkeling. In tijden van nepnieuws is het belangrijk dat we het officiële nieuws kunnen vertrouwen.”

Van de Keuken vindt dat de NOS deze ‘oermelk’ ophemelde door het een oplossing te noemen voor mensen die last krijgen van gewone melk. “Zonder enig kritisch geluid of weerwoord van een wetenschapper. Aan oermelk is niks oers en voor de gezonde werking is geen bewijs.”

Het kan zo écht niet verder bij de NOS, vindt Van de Keuken. “Collega Maarten Keulemans pleit al langer voor een goede wetenschapsredactie bij het NOS Journaal“, besluit hij in de krant.

Foto: KRO-NCRV








16 Reacties op “‘Marketing via NOS Journaal gevaarlijke ontwikkeling’”


  1. Anonymous

    Keuringsdienst van Waarde, mijn favoriete programma!

  2. Walter

    De Volkskrant, hoe kunnen zij nog bestaansrecht hebben?

  3. Rick

    Hij heeft gelijk. Het rtlnieuws is er niets bij. Keuringsdienst van waarde en de Monitor zijn top.

  4. PeDante lul

    Er zijn organisatiesndiengeennbestaansrecht meer hebben. Defensie was en is dit na Serbrenicia.
    NOS is zo organisatie na gebeurtenissen in Keulen. Nul bestaansrecht

  5. Insider

    @Walter: zij brengen namelijk WEL nieuws naar buiten over foute Syriërs. NOS laat ons lekker links blijven en denken. Pffff

    http://www.volkskrant.nl/buitenland/vluchtelingen-proberen-slapende-dakloze-in-berlijn-in-brand-te-steken~a4440424/NOS verborgen houdt voor ons.

  6. Bert

    Precies eenzijdige berichtgeving de hele tijd van de NPO. Echte problemen worden niet of nauwelijks aangekaart.

  7. Bertje

    Sportredactie inkrimpen en een goede onderzoeks- en wetenschapsredactie er bij. Sport verslaan is geen journalistiek.

  8. Kip

    @Insider

    http://nos.nl/artikel/2150319-zeven-verdachten-opgepakt-voor-in-brand-steken-dakloze-berlijn.html

    Staat al ruim een dag op nos.nl. Dat jij nou zo verdomde blind bent, debieltje…

  9. Mediaprak

    Als NOS op no 1 staat, wat is dan de positie van De Telegraaf? Een redactie welke de adverteerders van ‘de Autokrant’ pleasest met grote koppen tegen het rekening rijden? De adverteerders van ‘de Reiskrant’ bedient met een hetze tegen de vertrek tax? De bouwlobby helpt met artikelen voor meer asfalt door de files als nationaal drama te koppen?

  10. tony peronie

    Telegraaf is een propaganda krant van Rutte en Hans de Boer. Niemand die dat achterhaalde VVD afbraak gekrakeel serieus neemt.

  11. BBcee

    De NOS beweert ook dat Duitsland maar 2 publieke zenders heeft (zonder ze bij naam te noemen). Dat moeten dus de ARD en ZDF zijn.
    Helaas fout bericht. Duitsland heeft wel zo’n 24 publieke zenders in het land. Desintresse van “onze” correspondent in Duitsland, dhr. J. Wollaars.

    Erger nog: ARD is geen omroep maar een samenwerkingsverbond van de publieke omroep van de 16 deelstaten of die daarvoor functioneren (NDR is verantwoordelijk voor 4 deelstaten).
    De ARD maakt via Das Erste programma’s.

    De NOS is afgedaald tot een onzinnige organisatie met weinig zin op alles.

  12. josdays

    Ik denk niet dat het marketing is, meer onhandigheid van de redactie. Zulke onderwerpen vereisen specialistische kennis.

  13. Anonymous

    @josdays Dat is helaas bij veel programma’s het geval. Even snel snel snel en veel stagiaires. TV maken of journalist worden leer je niet op een school. Dat kun en en dat zit in je. Alles wat er van media opleidingen af komt is allemaal waardeloos.

  14. Kuzu

    Kijkcijfers, trap er niet in. Dat meten ervan is uiteraard een wassen neus, puur natte vingrwerk. En GRP’s al helemaal. Denk je nu echt dat je kan zien hoeveel mensen een minuut of laat staan en seconde of 30 tv hebben kegeken. Gahaha en iedereen trapt er in.

  15. Roderick

    Anonymous journalist zit in je ? Erg raar want de redacteur bepaalt wat gepubliceerd wordt. Is het tegen het zere been van de politiek dan wordt er gepraat over de hoogte van de subsidies. Dit zie je vooral terug bij regionale omroepen dat is de grootse verspilling van belastingscenten en een aanfluiting voor de democratie.

  16. Ad

    Niet te hopen dat het NOS-journaal de komende maanden ‘verborgen’ politieke boodschappen gaat aanprijzen, waarmee kiezers naar bepaalde partijen lopen. Politiek moet voor het journaal ‘op eieren lopen’ blijven.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.