Linda Hakeboom uit kritiek op YouTube-beleid Shula

Geplaatst op maandag 05 december 2016 om 13:00

BNN-presentatrice Linda Hakeboom denkt dat NPO-baas Shula Rijxman tv-makers ruim baan moet geven om hun programma’s ook aan te bieden op het commerciële videoplatform YouTube. Dat laat ze weten op Twitter. De NPO voert een beleid waarbij programma’s in principe alleen online mogen komen binnen het NPO-domein, maar sommige uitzendingen worden toch illegaal op YouTube gezet. Zo ook het nieuwe programma Linda’s Mannen, dat nu te zien is op NPO 3.

Hakeboom merkt dat Linda’s Mannen op YouTube veel meer bekijks trekt dan op NPO 3. “Even over de NPO. Docu over Lil’ Kleine is tot nu toe 620.000 keer bekeken. 140k op tv (😩), 110k op NPO.nl (🤓), en 370k (!!) op YouTube.

Het bewijst volgens Hakeboom dat publieke content ook op YouTube hoort. “Ik vind het allemaal best hoor. Als maker wil ik gewoon dat mensen het zien. Op welke manier maakt mij niet uit. Maar leest u wel mee, Publieke Omroep? Waar het meeste gekeken wordt, heeft u, los van een paar stoere stand alones, nog steeds geen kanaal.

Ze begrijpt de bezwaren, maar ziet vooral de voordelen. “Blijft lastige discussie, want YouTube concurrerend platform enzo, WEET IK, maar moeten we niet áltijd gaan voor zo breed mogelijk aanbieden?

Je kunt er als NPO niet meer omheen om met je tijd mee te gaan. Op welke manier dan ook.

Het aanbieden van publieke content op YouTube leidt ertoe dat de Amerikaanse internetreus geld verdient aan met Nederlands belastinggeld betaalde content.

Tegelijkertijd kan de NPO door het plaatsen van content op YouTube veel meer (jonge) Nederlandse kijkers bedienen terwijl het budget gelijkblijft.

Foto: BNN








3 Reacties op “Linda Hakeboom uit kritiek op YouTube-beleid Shula”


  1. imade

    Dan maak je het toch 100% zelf?
    Ow.. wacht… dan mist dat mens subsidie… kan ze niet meer op kosten van de burger blowen met blowende kleine.

  2. Erik

    Jee die Linda was vroeger lekker en nu zo dik en vadsig.bweh
    Kijk er met de benen over elkaar op de foto. Teveel snoep

  3. Sjaak

    De NPO is ooit opgericht omdat er anders geen Nederlandse content was op de televisie. Heel lang geleden. De NPO is tegenwoordig overbodig. Zou hooguit wat objectieve nieuws programma’s moeten maken.

    Waarom de NPO entertainment zou moeten produceren zodat Google meer reclame inkomsten heeft is me een raadsel. Gauw kappen met die onzin. En zeker ook met die Boos shit van Tim Gruwelman

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.