All You Need Is Love voor het eerst door 3-miljoengrens


De kijkcijfers van zaterdag 24 december 2016 (SKO)

Robert ten Brink trok zaterdagavond maar liefst 3,046 miljoen kijkers met zijn jaarlijkse kerstspecial van All You Need Is Love op RTL 4, goed voor een torenhoge 46 procent marktaandeel. Daarmee is het de meest bekeken aflevering van het liefdesprogramma ooit op de dag van uitzending. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor het eerst dat All You Need Is Love op de dag van uitzending, dus zonder uitgesteld kijken, door de grens van drie miljoen kijkers heen komt.

Tot nu toe stond het record op de All You Need Is Love-kerstspecial van vorig jaar, die op de dag van uitzending 2,971 miljoen kijkers scoorde. Inclusief uitgesteld kijken werden dat er ruim 3,2 miljoen.

In 2014 en 2013 keken er 2,7 miljoen mensen naar de kerstspecial. Inclusief uitgesteld kijken kwamen deze afleveringen uiteindelijk ook boven de grens van 3 miljoen kijkers uit.

De concurrentie kwam niet ver. NPO 1 bood met Jekkers en Jeroen – Als we zo vrij mogen zijn het meest bekeken alternatief: er keken 726.000 mensen (11 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren 3FM Serious Request met 641.000 kijkers (10 procent) op NPO3, Ventoux met 356.000 kijkers (6 procent) op NPO 3 en The Lord of the Rings: The Return of the King met 317.000 kijkers (6 procent) op SBS 6.

Het avondvullende concert The Messiah op NPO 2 was goed voor 219.000 kijkers (3 procent).

Net5, RTL 5, RTL 8, Veronica en RTL 7 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 258.000 (4 procent) en 75.000 kijkers (1 procent) met buitenlandse films en series.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (952.000), EenVandaag (887.000), Eigen huis en tuin (658.000), Planets Got Talent (608.000), Een Huis Vol (601.000) en Lachen Om Home Videos (492.000).

Op de late avond waren Uit Het Leven (885.000), Ik Vertrek (703.000), het late Journaal (564.000) en 25 Jaar Gordon (520.000) het meest in trek. Hart van Nederland had geen uitzending.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 7 procent.

Top 15
01. All you need is love (RTL4) 3.046.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.669.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.020.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 952.000
05. EenVandaag (NPO1) 887.000


06. Uit het leven 2016 (NPO1) 885.000
07. Jekkers en Jeroen (NPO1) 726.000
08. Ik Vertrek (NPO1) 703.000
09. Eigen huis en tuin (RTL4) 658.000
10. 3FM Serious Request (NPO3) 641.000


11. Planets got Talent (RTL4) 608.000
12. Een Huis Vol (NPO1) 601.000
13. Journaal laat (NPO2) 564.000
14. 25 Jaar Gordon (RTL4) 520.000
15. Lachen om home videos (SBS6) 492.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. RTL4 / 32.4%
2. NPO1 / 14.4%
3. NPO3 / 7.3%
4. SBS6 / 5.9%
5. NPO2 / 5.2%


6. NET5 / 4.%
7. RTL5 / 2.4%
8. RTL8 / 2.4%
9. Vero / 2.2%
10. RTL7 / 1.6%


11. Comedy / 1.4%
12. SBS9 / 0.9%
13. Discov / 0.7%
14. N.geog / 0.6%
15. FOX / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 38,8%
2. Publieke Omroep 26,9%
3. SBS Groep 13,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Michel Schnater/KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen