VPRO-directeur vindt Netflix-reclame bij NPO bizar

VPRO-directeur Lennart van der Meulen vindt het bizar dat de NPO videodienst Netflix toelaat als adverteerder. Dat laat hij weten op Twitter. Van der Meulen vond het een punt van ergernis toen hij dit weekend een Netflix-reclame voorbij zag komen op de NPO-website. “Blijft bizar dat NPO/STER reclame maakt voor Netflix als ik VPRO Tegenlicht wil terugzien“, aldus de omroepdirecteur, die het ‘achteloze dommigheid’ noemt om de Amerikanen en hun videodienst dit podium te bieden.

De omroepbaas is zeer kritisch over de Netflixen van deze wereld. “Op het gebied van cultuur en media is Nederland een kolonie geworden, een wingewest voor grote internationale bedrijven als Google, Facebook, Apple, SFX en Ziggo“, klaagde hij vorig jaar.

Het is niet goed voor onze creatieve industrie, waarschuwde Van der Meulen. “Op die manier wordt Nederland leeggeroofd en belandt een groot deel van ons creatieve geld in de zakken van the 1 procent, de rijksten der aarde, de grootaandeelhouders van de hedgefunds en de Nasdaq-bedrijven.

De NPO werkt daar aan mee door reclames van Netflix te tonen, terwijl de publieke omroep er eigenlijk zou moeten zijn om onze eigen creatieve industrie te ondersteunen, lijkt Van der Meulen te willen zeggen.

Lees ook: ‘Waarom mag Netflix wel en BNR niet in STER-blok?’ (januari 2016)

Foto: VPRO

Meer in VPRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen