Honderdduizenden blijven wakker voor Amerika Kiest


De kijkcijfers van woensdag 9 november 2016 (SKO)

Veel Nederlanders zijn in de nacht van dinsdag op woensdag opgebleven om de Amerikaanse verkiezingsstrijd te volgen via het NPO 1-programma Nederland Kiest met Rob Trip. Er keken tussen 2.00 en 9.20 uur gemiddeld 438.000 kijkers naar de marathonuitzending, goed voor 54 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gisteren werd al bekend dat het eerste deel van de uitzending, tussen 0.00 en 2.00 uur, door 519.000 kijkers (41 procent) gevolgd werd.

Om 9.20 uur begon Omroep WNL met een speciale, bijna vier uur durende uitzending van Goedemorgen Nederland. Het eerste deel wist vanaf 9.20 uur maar liefst 618.000 kijkers (48 procent) te bekoren.

Ook later op de dag stemden mensen massaal af op NPO 1. Zo was het Journaal van vijf uur ’s middags met 689.000 kijkers (27 procent) veel meer in trek dan normaal. Tijd voor MAX had vervolgens zijn meest bekeken uitzending ooit: er keken 944.000 mensen (29 procent).

De vooravond van NPO 1 scoorde ook buitengewoon goed: het Zesuurjournaal trok 1,6 miljoen kijkers (34 procent), EenVandaag trok ook 1,6 miljoen kijkers (33 procent), De Wereld Draait Door bijna 2 miljoen kijkers (35 procent) en het Achtuurjournaal had er maar liefst 2,5 miljoen (39 procent).

Ter vergelijking: de belangrijkste nieuwsprogramma’s van RTL 4 en SBS 6, Half Acht Nieuws en Hart van Nederland, trokken respectievelijk 1,2 miljoen kijkers (21 procent) en 639.000 kijkers (19 procent). NPO 1 blijft dé zender waar de kijker op afstemt bij grote actuele ontwikkelingen in de wereld.

Wel was SBS 6 de grote winnaar op prime time, dankzij de door 2,1 miljoen mensen (34 procent) bekeken oefeninterland Nederland – België. NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met DNA Onbekend (1,3 miljoen en 19 procent) en Hoe Word Ik 100? (886.000 en 14 procent).

De nummer drie op prime time was RTL 4: Van der Vorst ziet sterren kwam uit op 685.000 kijkers (10 procent) en Bataclan: 1 Jaar Later kwam uit op 588.000 kijkers (9 procent).

NPO 3 scoorde 458.000 kijkers (7 procent) met Nick en Simon The Dream en 269.000 kijkers (4 procent) met Ali B Op Volle Toeren. Op RTL 5 begon Lekker Slim! met 291.000 kijkers (4 procent) en Net5 scoorde 480.000 kijkers (7 procent) met House Rules.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), DWDD (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,6 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Sinterklaasjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (975.000), Editie NL (826.000), Zes Uur Nieuws (620.000) en Jeugdjournaal (575.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 517.000 kijkers (9 procent).

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,2 miljoen), Pauw (821.000), RTL Late Night (775.000), Hart van Nederland (639.000) en Hoe Heurt Het Eigenlijk (615.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, SBS 6 pakt zilver met 20 procent en RTL 4 brons met 15 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.538.000
02. Nederland – België (SBS6) 2.189.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.977.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.647.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.610.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.268.000
07. DNA Onbekend (NPO1) 1.260.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.218.000
09. Voetbal VR NB (SBS6) 1.191.000
10. Sinterklaasjournaal (NPO3) 1.075.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 975.000
12. Tijd voor MAX (NPO1) 944.000
13. Hoe Word Ik 100 (NPO1) 886.000
14. Editie NL (RTL4) 826.000
15. Pauw (NPO1) 821.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.0%
2. SBS6 / 19.8%
3. RTL4 / 14.6%
4. NET5 / 5.3%
5. NPO3 / 5.8%


6. NPO2 / 4.8%
7. RTL7 / 3.7%
8. Vero / 2.7%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 2.0%


11. Discov / 1.0%
12. Comedy / 0.9%
13. SBS9 / 0.8%
14. N.geog / 0.6%
15. FOX / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,0%
2. SBS Groep 28,6%
3. RTL Nederland 22,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen