25 Jaar Gordon geen kijkcijferhit op RTL 4


De kijkcijfers van zondag 20 november 2016 (SKO)

De Michiel van Erp-documentaire 25 Jaar Gordon is geen grote hit op RTL 4. De eerste van twee afleveringen trok zondagavond tussen 20.00 en 21.30 uur 882.000 kijkers, goed voor bijna 13 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 zwakt met Gordon behoorlijk af op zondag. 25 Jaar Gordon bleef het programma Wegmisbruikers van de commerciële concurrent SBS 6 maar nét voor. Dat programma scoorde 860.000 kijkers en 12 procent marktaandeel.

Direct na 25 Jaar Gordon trok de dramaserie CMC 951.000 kijkers (15 procent), terwijl SBS 6 met Undercover in Nederland 1,1 miljoen kijkers (17 procent) scoorde.

Op de late avond maakte SBS 6 het verschil: RTL 4 trok 398.000 kijkers (9 procent) met een herhaling van Van der Vorst ziet sterren, terwijl Hart van Nederland goed was voor 1,3 miljoen kijkers (28 procent).

Het leidde ertoe dat SBS 6 het zilver op zondagavond heroverde: SBS 6 pakte een avondaandeel van ruim 12 procent, RTL 4 noteerde bijna 12 procent. Het is voor het eerst sinds 25 september – een week voor de start van Miljoenenjacht – dat SBS 6 zilver pakt op zondagavond.

NPO 1 was de winnaar op prime time met 1,4 miljoen kijkers (20 procent) voor De Reünie en 1,4 miljoen kijkers (21 procent) voor de TV Show.

De enige andere prime-time-titel met een plek in de kijkcijfer top 25 is Nieuwsuur met 664.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.

NPO 3 trok 376.000 kijkers (5 procent) met A’Dam E.V.A. en 369.000 kijkers (5 procent) met Jeuk. De prime-time-kijkcijfertopper op de kleinere zenders van RTL en SBS was Blindspot met 357.000 kijkers (5 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Half Acht Nieuws (896.000), Studio Sport (881.000), Sinterklaasjournaal (600.000), 3 op reis (593.000), vtwonen: zelf aan de slag (562.000), Grand Slam of Darts (527.000) en Feyenoord – Zwolle (502.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,3 miljoen), Studio voetbal (876.000), Shownieuws (773.000) en Van der Vorst ziet sterren (398.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met ruim 12 procent en RTL 4 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.725.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.620.000
03. De Reünie (NPO1) 1.413.000
04. TV Show (NPO1) 1.410.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.347.000


06. Undercover in Nederland (SBS6) 1.084.000
07. CMC (RTL4) 951.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 896.000
09. 25 Jaar Gordon (RTL4) 882.000
10. Studio Sport (NPO1) 881.000


11. Studio Voetbal (NPO1) 876.000
12. Wegmisbruikers (SBS6) 860.000
13. Shownieuws (SBS6) 773.000
14. Schaatsen WK (NPO1) 679.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 664.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.7%
2. SBS6 / 12.4%
3. RTL4 / 11.5%
4. RTL7 / 6.9%
5. NPO3 / 5.3%


6. NPO2 / 5.2%
7. Vero / 4.3%
8. NET5 / 3.9%
9. RTL8 / 2.8%
10. SBS9 / 1.7%


11. FOXEre1 / 1.3%
12. Comedy / 1.1%
13. RTLZ / 0.9%
14. FOX / 0.9%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,2%
2. RTL Nederland 24,0%
3. SBS Groep 22,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen