Ziggo Sport verdrijft SBS 6 van erepodium: recordcijfers

Geplaatst op Mon 31 Oct 2016 om 8:46


De kijkcijfers van zondag 30 oktober 2016 (SKO)

Niet SBS 6, maar sportkanaal Ziggo Sport was zondagavond de op twee na meest bekeken tv-zender van Nederland. De betaalzender, die gratis te zien is voor Ziggo-abonnees, scoorde de pannen van het dak met Max Verstappen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Formule-1-race van Verstappen in Mexico wist vanaf acht uur ‘s avonds ruim 1,1 miljoen kijkers te vermaken. De bijna twee uur durende uitzending van Ziggo Sport was goed voor een marktaandeel van 15 procent.

Nog nooit eerder trok een uitzending op Ziggo Sport zo veel kijkers. Het is de tweede keer dat het kanaal de miljoengrens doorbreekt. De eerste keer was afgelopen mei toen Verstappen op de Grand Prix van Spanje ‘s middags 1 miljoen kijkers scoorde.

Ziggo Sport ging daar met de Grand Prix van Mexico nog eens overheen. De één uur durende voorbeschouwing was goed voor 340.000 kijkers (5 procent), terwijl de één uur durende nabeschouwing 817.000 kijkers (13 procent) neerzette.

Het leverde Ziggo Sport een avondmarktaandeel van 9,0 procent op. Daarmee pakte de zender brons en dat is voor het eerst.

De grote winnaar op prime time was zondag opnieuw Postcode Loterij: Miljoenenjacht met ditmaal 2,1 miljoen kijkers (27 procent). De ziekenhuisserie CMC trok aansluitend 1 miljoen kijkers (15 procent).

NPO 1 wist met De Reünie 1 miljoen kijkers (13 procent) te vermaken. De TV Show trok aansluitend 1,5 miljoen kijkers (20 procent).

SBS 6 trok met de combinatie Wegmisbruikers en Undercover in Nederland respectievelijk 496.000 kijkers (6 procent) en 652.000 kijkers (10 procent).

Ook de primetimeprogrammering van NPO 3 haalt de kijkcijfer top 25: Vlucht HS13 scoorde 734.000 kijkers (9 procent), Toren C kwam uit op 418.000 kijkers (5 procent) en Zondag Met Lubach op 577.000 kijkers (9 procent).

De kleine zenders van RTL en SBS scoorden op prime time vooral met Blindspot (273.000 kijkers en 4 procent op Veronica) en Darts European Championship (244.000 kijkers en 4 procent op RTL 7).

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (882.000), Carlo’s TV Café (683.000) en vtwonen (517.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Studio Voetbal (658.000), Shownieuws (595.000) en Van der Vorst ziet sterren (469.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en Ziggo Sport brons met 9 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.562.000
02. Miljoenenjacht (RTL4) 2.122.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.895.000
04. TV Show (NPO1) 1.459.000
05. Studio Sport (NPO1) 1.222.000


06. Autosport F1 GP Mex (Ziggo) 1.142.000
07. CMC (RTL4) 1.031.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 1.021.000
09. De Reünie (NPO1) 1.001.000
10. Schaatsen WB KW (NPO1) 993.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 882.000
12. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 817.000
13. Vlucht HS13 (NPO3) 734.000
14. Carlo’s TV Café (RTL4) 683.000
15. Studio voetbal (NPO1) 658.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.3%
2. RTL4 / 18.0%
3. Ziggo / 9.0%
4. SBS6 / 8.5%
5. NPO3 / 5.5%


6. NPO2 / 4.2%
7. Vero / 4.0%
8. RTL7 / 3.9%
9. NET5 / 2.9%
10. RTL5 / 1.3%


11. Discov / 0.9%
12. SBS9 / 0.8%
13. N.geog / 0.7%
14. Comedy / 0.6%
15. FOXEre1 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,0%
2. RTL Nederland 25,6%
3. SBS Groep 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








38 Reacties op “Ziggo Sport verdrijft SBS 6 van erepodium: recordcijfers”


  1. Al Mïjn Reactïes Worden Vastgehouden enz...

    Genoten van CMC.
    RTL 4 weer de tweede…
    Veronica doet het elke dag!

  2. Andre

    Onbegrijpelijk dat KPN de Duitse zenders met F1 niet in HD doorgeeft.

  3. Rick

    Mooie cijfers voor Carlos TV Café

  4. Pieter

    Carlo gaat lekker inderdaad! Vond Yolanthe verrassend oké als sidekick

  5. Anonymous

    @Pieter Ja dat vond ik gek genoeg ook. Ze ontfutselde ook nog even wat dingen van Carlo zelf. Ze mag van mij zijn vaste co-host worden.

  6. Jan

    Ik ben wel benieuwd wat het marktaandeel van de race op Ziggo BINNEN DE ZIGGO-ABONNEES is.

    Iemand?

  7. Flip de Beer

    Heb genoten van Jolanda bij Carlo. Mag wel vaker!

  8. gtstfites

    wie de fuck is jolanda??

  9. Bertje

    Mocht wel weer eens een succesje voor Ziggo Sport, want de rest van de week kijkt er geen hond naar… Jammer, want ze doen het leuk. Veel andere sporten ook.

  10. Don

    Bizar een kabelaar die scoort! Daar zijn de kabelnetten destijds niet voor opgezet, wordt tijd dat de politiek eens gaat ingrijpen, dit riekt naar valse concurrentie!. :-(

  11. Anonymous

    @Don Grote kans dat als Sanoma de aandelen SBS in de verkoop zet Ziggo die overneemt.

  12. Don

    @Ano Ik denk dat Ziggo dat niet mag dan (let’s hope), zijn nu al te groot eigenlijk en volgend met Vodafone erbij ook nog.. gaat niet goed m.i. in ‘kabellandje’.

  13. Anonymous

    @Don Het mag wel. KPN of FOX zouden ook nog kunnen. Samen met Talpa en De Telegraaf. Ik verwacht dat naast de vereniging Veronica ook AVROTROS zich bij de nieuwe eigenaar zal aansluiten.

  14. Walter

    Hihi, topscore qua kijkcijfers voor Studio Voetbal. Echt een neerwaartse spiraal, want toen Jack er nog zat, zaten ze rond de miljoen kijkers, nu bijna de helft. Misschien inspiratie voor een apart nieuwsbericht, MC?

  15. David

    Bizar zulke cijfers. Als het een open kanaal was geweest, dan 2.5 miljoen kijkers…

  16. johan d

    bij de nichten scoort Carlo’s koffietijd goed blijkbaar

  17. Marcel

    Wederom weer een ijzersterke ZML voorafgaand aan een hilarisch/absurdistische laatste aflevering van Toren C. Volgende week Adam&EVA. Veel te lang geleden weer.
    CMC wordt met de week beter, ook de verhaallijnen. Mooie cijfers.

  18. Anonymous

    “Wederom weer”. Dat is in tweevoud dubbel, oen sufferd.

  19. watiserdan

    @Don hoezo zou het niet goed gaan in kabellandje dan? wat wil je dan? meer providers wat geen fuck uit zal maken, immers kunnen die de zenders alleen heruitzenden die ziggo op de kabel zet, je zal dus echt niet goedkoper uitzijn.

    Internet idem, met de huidige techniet kan er geen virtuele providers op de kabel gezet worden(dit kan pas met docsis3.1 wat nog even gaat duren)

    Daarbij kan men ook niet van andere frequenties gebruik maken aangezien die allen ingebruik zijn, voor dtv/analogetv/internet/vod.

  20. Marcel

    @Anonymous
    maandag 31 oktober 2016 om 10:57: lekker belangrijk.

  21. Tvkijker34

    1,1 miljoen RTL4 kijkers haken af na miljoenenjacht.

  22. HK

    Wat een knappe conclusie

  23. De Waarheid

    Toch raar dat er nu mensen klagen over Ziggo Sport. Toen dit nog Sport1 heette hoorde je er niemand over.

    Toevallig is het enkel van naam veranderd, niet van eigenaar. Sterker nog: Ziggo heeft tegenwoordig al 6 eigen zenders minder. Sport1 is dan wel Ziggo Sport geworden, maar Film1 heeft het moeten verkopen.

    Verder is er overigens niets veranderd. Ziggo Sport is beschikbaar bij andere kabelmaatschappijen tegen dezelfde prijs als onder Sport1 werd gehanteerd.

    Het zelfde gaat men waarschijnlijk doen met HBO: een naamsverandering. Niets meer, niets minder.

  24. ii

    Ziggo Sport is geweldig. Genieten!

  25. De Waarheid

    @Don 10:02

    Ziggo te groot? En KPN dan? Een landelijk TV en Internet netwerk, een landelijk dekkend mobiel netwerk… of mag KPN dat wel gezien het een voormalig overheidsbedrijf is?

  26. Een Avond Lang

    Darts werd de gehele avond uitgezonden van 18:00 – 23:30 uur op RTL7.
    Gemiddeld 244.000 kijkers (gemiddels 4% Madl).
    De kijkpiek lag op 400.000 kijkers (meer dan 10% Madl) met de finale tussen 22:30 – 23:30.

  27. Walter

    Zulte Waregem – Club Brugge 0-0

  28. Tvkijker34

    0,9 miljoen NPO1 kijkers haken af na het 20.00 journaal.

  29. Tvkijker34

    1,1 miljoen RTL4-kijkers haken af na miljoenenjacht.

  30. Tvkijker34

    0,8 miljoen NPO1 kijkers haken af na de TV Show.

  31. Tvkijker34

    0,6 miljoen NPO1 kijkers haken niet af na de TV Show.

  32. Rondo!

    Beetje jammer dat er 800.000 mensen weg zappen na de F1 nabeschouwing als het Ziggo Sport voetbal praatprogramma van Jack van Gelder begint. Het doet niet onder voor Studio Voetbal dat bijna gelijktijdig op Nederland 1 werd uitgezonden.
    Slechts 50.000 kijkers (een stadion vol, dat wel!) voor Rondo, tegenover ruim 600.000 voor Studio Voetbal.

    Vanavond 19:00 uur Peptalk op Ziggo Sport
    Vanavond 20:30 uur Voetbal Inside op RTL7

  33. Mark

    Talenten Zonder Centen is gewoon een hit voor SBS. Volgend jaar terug op 6, maar niet gaan schuiven, zoals Met De Deur In Huis. Die ging ook van zaterdag half 10 naar door de weeks om half 9. Gewoon op zaterdag laten staan. Dan weten de kijkers wanneer het komt. Vaste programmering dus. Het geschuif van SBS kost alleen maar kijkers, en ze doen het elk jaar weer een paar keer.

  34. A.Zijn

    Ik ben afgehaakt bij CMC. Ik keek na Miljoenenjacht liever naar het slot van Vlucht HS13.

  35. Bart

    Vlucht hs13 liep ook af met een enorme anti-climax. Beetje jammer…

  36. aammehoela

    Gisteren Droomland Amerika gekeken met de onthutsende details over hoe het bedrijfsleven de politiek in zijn macht heeft. Hierna via Duitse RTL vanaf 21.00u de F1 gekeken en hierna vanaf 22.00u op NGC de film “Before the Flood”, de docu over klimaatsverandering. Te weinig kijkers voor deze film die toch wel een kijk geeft hoe het er voor staat. Nu heb ik zelf andere docu’s over dit onderwerp gezien, dus het meeste wist ik wel. Maar toch opvallend dat China wel gelooft in klimaatsverandering en volop bezig is met duurzame energie terwijl je in Amerika door met name de Republikeinen met Trump voorop dit afdoet als de grootste onzin die er is. De bewijzen zijn er volop maar een paar wetenschappers willen het voor het geld graag ontkennen of in ieder geval grote vraagtekens erbij zetten. In ieder geval een interessante tv-avond met NPO 1, NPO 2, RTL+ en NGC.

  37. aammehoela

    Oh ja, Before the flood werd niet onderbroken door reclame. Heel prettig.

  38. gtstfites

    Da’s pech SBS weg.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.