SBS 6 haalt RTL 4 in tijdens Jeroen in California


De kijkcijfers van woensdag 5 oktober 2016 (SKO)

RTL 4 blijft kwakkelen met het Jeroen van Koningsbrugge-programma Jeroen in California: Songs of Life. Er keken woensdagavond 520.000 kijkers (8,8 procent) naar de zesde aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het blijft een vreemde gewaarwording dat RTL 4 sinds de start van dit tv-seizoen zulke magere kijkcijfers blijft neerzetten op prime time. Jeroen in California is een van de minst bekeken programma’s in het huidige primetime-aanbod van de zender.

Van Koningsbrugge kan slecht tegen kritiek op zijn lage kijkcijfers. Toen de kijkcijfers van Smeris ooit instortten, weet hij dat aan een negatieve recensie van Peter R. de Vries in De Wereld Draait Door. Ditmaal wijt hij het aan de afname van lineaire kijktijd.

Ook kritiek op zijn film Riphagen kan Van Koningsbrugge lastig verdragen. Op Twitter is hij druk met het retweeten van complimentjes over de film, terwijl hij critici stevig van repliek dient. “Haters gonna hate“, roept hij dan bijvoorbeeld.

RTL 4, dat volgens tv-kenner Peter van der Vorst toch wel een ondergrens van 1 miljoen kijkers hanteert voor programma’s op primetime, werd tijdens Jeroen in California voor de tweede keer verslagen door het kleinere SBS 6.

SBS 6 wist op hetzelfde moment 551.000 kijkers (9 procent) te bekoren met Bonje met de Buren. Maar zelfs RTL 5 wist Van Koningsbrugge bijna te passeren: de Barbie-soap op die zender noteerde 515.000 kijkers (9 procent).

NPO 1 blijft torenhoge favoriet

De grote winnaar om half negen blijft NPO 1, dat met Tussen Kunst en Kitsch maar liefst 1,9 miljoen kijkers (33 procent) wist te amuseren.

NPO 1 pakt ook om 21.30 uur het goud: Smaakt Naar Meer kwam uit op 1,5 miljoen kijkers (25 procent), terwijl het meest bekeken alternatief, Herrie op de Bosbaan op RTL 4, zich tevreden moest stellen met 762.000 kijkers (14 procent).

De andere meest bekeken titels in de tweede helft van primetime waren Nieuwsuur met 686.000 kijkers (13 procent) op NPO 2, Met De Deur In Huis met 502.000 kijkers (9 procent) op SBS 6 en Zembla met 447.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

Direct voorafgaand aan Zembla wist Haagse Lobby van WNL 143.000 kijkers (2 procent) te bekoren. NPO 3 bracht de line-up All Inclusive (283.000 en 5 procent), Lieve S-S-Sanne (165.000 en 3 procent) en Niet Lullen Maar Poetsen (238.000 en 5 procent).

De meest bekeken titels op de kleinere zenders van RTL en SBS naast de Barbie-soap waren Zon, Seks En Je Ouders In Shock met 331.000 kijkers (6 procent) op RTL 5 en Criminal Minds met 313.000 kijkers (6 procent) op Veronica.

De première van de Daphne Bunskoek-show House Rules stelde ernstig teleur met 186.000 kijkers (3 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), RTL Boulevard (996.000) en EenVandaag (864.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 515.000 kijkers.

Hart van Nederland (847.000), RTL Late Night (749.000), Face to Face (647.000), Shownieuws (542.000) en Pauw (514.000) waren de toppers op de late avond.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.967.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.917.000
03. Smaakt Naar Meer (NPO1) 1.459.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.217.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.190.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.079.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 996.000
08. EenVandaag (NPO1) 864.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 847.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 832.000


11. Editie NL (RTL4) 778.000
12. Herrie op de bosbaan (RTL4) 762.000
13. RTL Late Night (RTL4) 749.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 686.000
15. Face to face (NPO1) 647.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.6%
2. RTL4 / 16.7%
3. SBS6 / 9.6%
4. NPO2 / 5.9%
5. RTL5 / 5.3%


6. RTL7 / 5.2%
7. NET5 / 3.6%
8. Vero / 3.6%
9. RTL8 / 3.3%
10. NPO3 / 3.2%


11. N.geog / 1.7%
12. SBS9 / 1.4%
13. Discov / 1.3%
14. TLC / 1.1%
15. ID / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,7%
2. RTL Nederland 30,5%
3. SBS Groep 18,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen