‘RTL kiest met boycot voor de Sylvana Simonsen’

Mark Koster, de mediadeskundige van omroep WNL, vindt dat RTL Nederland met het boycotten van Zwarte Piet kiest voor de Sylvana Simonsen van deze wereld. Dat heeft hij gezegd in het programma Goedemorgen Nederland. Koster vindt het raar dat RTL kiest voor een boze minderheid, helemaal omdat RTL een commerciële omroep is. “Ze hebben gekozen voor de 20 procent progressieve mensen, de Sylvana Simonsen. Zij hebben gewonnen“, aldus de mediakenner.

Hij had zo’n beslissing eerder van de publieke omroep verwacht. “RTL loopt voor alle troepen uit en kiest voor de minderheid die hier al jaren tegen ageert. Dat is een opmerkelijke keuze.”

Uiteindelijk denkt Koster dat het besluit van de NPO invloedrijker zal zijn. “De NTR van het Sinterklaasjournaal is de thermometer van het land. Als zij komen met een aanpassing, dan kunnen we er heel lang over praten. Dat een commerciële omroep, die er eigenlijk alleen maar is om winst te maken, dit doet, vind ik heel ver gaan.”

RTL werkt mee aan een anti-Zwarte-Piet-sfeer, vindt Koster. “Je krijgt nu iets van ‘Zwarte Piet moet het land uit’. Ik zou zeggen: ‘Mensen, jullie hebben nu gewonnen, heb een beetje respect voor de mensen die nog pro-Zwarte Piet zijn.’ Houd op met die oorlog, stop ermee.”

Koster denkt dat de pietendiscussie nog niet afgelopen is. “Nu krijg je: hoe zwart moet hij worden? Dat wordt de volgende discussie.”

Foto: WNL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen