RTL 4 stort in op zaterdagavond: -43 procent


De kijkcijfers van zaterdag 15 oktober 2016 (SKO)

RTL 4 gaat compleet onderuit op zaterdagavond. Waar het station vorige week zaterdagavond nog marktleider was met 23,7 procent marktaandeel, gleed de zender gisterenavond uit tot 13,6 procent. Dat is een daling van 43 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De kijker stemde vorige week massaal af op Dance Dance Dance (2 miljoen kijkers) en De Jopie Parlevliet Show (1,2 miljoen kijkers), maar loopt niet warm voor de nieuwe cabaretavond van de tv-zender. 

De theatervoorstelling V van Guido Weijers kwam op prime time niet verder dan 849.000 kijkers en 15 procent marktaandeel. Hans Teeuwen trok op de late avond 313.000 kijkers (9 procent) met Spiksplinter.

Ook volgende week zaterdag zendt RTL 4 nog cabaret uit. Dan zijn Brigitte Kaandorp: Grande De Luxe Extra Plus en Philippe Geubels: Made In Belgium te zien.

Over twee weken begint de nieuwe RTL 4-zaterdag met De TV Kantine, Ik Hou Van Holland en Het Collectief Geheugen.

Vanwege het slappe aanbod kwam geen enkele andere zender zaterdag op prime time boven de miljoengrens uit.

NPO 1 was nog het meest bekeken met 911.000 kijkers (16 procent) voor de Super Freek Show en 957.000 kijkers (16 procent) voor Vive La Frans. Beide programma’s passen meer bij Zapp. Koefnoen trok later nog 817.000 kijkers (15 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Zullen We Een Spelletje Doen met 612.000 kijkers (11 procent) op SBS 6, Nieuwsuur met 502.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Mysteries of Laura met 468.000 kijkers (8 procent) op Net5.

Ook RTL 5 kwam nog terecht in de kijkcijfer top 25 met de door 405.000 kijkers (7 procent) bekeken film Angels and Demons.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (998.000), Half Acht Nieuws (890.000), Zesuurjournaal (839.000), EenVandaag (828.000), Eigen huis en tuin (718.000), RTL Woonmagazine (652.000) en Lachen Om Home Video’s (534.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (849.000), Shownieuws (616.000) en Studio Sport (515.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 duikt naar 14 procent en SBS 6 nadert de grote commerciële concurrent met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.437.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.334.000
03. Kassa (NOP1) 998.000
04. Vive La Frans (NPO1) 957.000
05. Super Freek Show (NPO1) 911.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 890.000
07. Guido Weijers V (RTL4) 849.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 849.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 839.000
10. EenVandaag (NPO1) 828.000


11. Koefnoen (NPO1) 817.000
12. Eigen huis en tuin (RTL4) 718.000
13. RTL Woonmagazine (RTL4) 652.000
14. Shownieuws (SBS6) 616.000
15. Zullen we een spelletje doen (SBS6) 612.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.7%
2. RTL4 / 13.6%
3. SBS6 / 10.9%
4. NPO2 / 5.5%
5. NET5 / 5.4%


6. RTL5 / 5.4%
7. RTL7 / 4.1%
8. NPO3 / 3.0%
9. FOXEre1 / 2.8%
10. RTL8 / 2.5%


11. Vero / 2.5%
12. Discov / 1.1%
13. N.geog / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. RTLZ / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,2%
2. RTL Nederland 25,6%
3. SBS Groep 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen