RTL 4 marktleider dankzij Superkids-finale


De kijkcijfers van vrijdag 14 oktober 2016 (SKO)

De finale van het tweede seizoen van Superkids trok vrijdagavond ruim 1,5 miljoen kijkers naar RTL 4, goed voor een marktaandeel van 24 procent. Daarmee was de tv-show met Johnny de Mol en Wendy van Dijk de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Superkids-finale stond recht tegenover de finale van The Next Boy/Girl Band op SBS 6, die 527.000 kijkers (8 procent) trok. De uitslag scoorde vanaf elf uur 650.000 kijkers (14 procent).

Vorig jaar waren de rollen omgedraaid: toen won SBS 6 van RTL 4 op de avond van de Superkids-finale. Nederland – Verenigde Staten was toen goed voor 1,7 miljoen kijkers, terwijl de Superkids-finale er 1,4 miljoen had.

Met The Next/Boy Girl Band was SBS 6 een stuk minder succesvol. De nieuwe Talpa-productie wist met zijn eerste seizoen niet te overtuigen. Afgaand op de kijkcijfers komt er ook geen tweede seizoen.

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor de Superkids-finale met de combinatie Witse (1,4 miljoen en 22 procent) en Eén tegen 100 (1,3 miljoen en 21 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 702.000 kijkers (12 procent) op NPO 2, Voetbal Inside met 587.000 kijkers (9 procent) op RTL 7 en College Tour met 523.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

NPO 3 scoorde 218.000 kijkers (3 procent) met een voorstelling van Daniël Arends en 217.000 kijkers (4 procent) met een nieuwe Padoem Patsss.

De meest bekeken prime time-uitzendingen op de kleinere zenders van RTL en SBS waren naast Voetbal Inside de tien-uurfilm The Expendables met 355.000 kijkers (8 procent) op RTL 7 en Komt Een Belg Bij De Dokter met 274.000 kijkers (4 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD 1,4 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), RTL Boulevard (995.000), EenVandaag (983.000), Gesprek met premier (834.000), Editie NL (730.000) en Utopia (535.000) waren de vooravondtoppers. Rad van Fortuin trok 487.000 kijkers en Get The F*ck Out Of My House 228.000.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,2 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (932.000) en Pauw (740.000) het meest in trek. Voorafgaand aan Pauw zorgde Andere Tijden Sport (377.000) voor een enorme dip in de programmering van NPO 1.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Het is pas de derde keer dit tv-seizoen dat RTL 4 avondmarktleider is en NPO 1 weet te verslaan.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.239.000
02. Superkids (RTL4) 1.531.000
03. Witse (NPO1) 1.430.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.423.000
05. Een tegen 100 (NPO1) 1.330.000

06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.327.000
07. RTL Late Night (RTL4) 1.235.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.071.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 1.042.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.013.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 995.000
12. EenVandaag (NPO1) 983.000
13. Shownieuws (SBS6) 932.000
14. Gesprek met premier (NPO1) 834.000
15. Pauw (NPO1) 740.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 22.6%
2. NPO1 / 22.1%
3. SBS6 / 9.1%
4. RTL7 / 6.5%
5. NPO2 / 5.4%

6. NPO3 / 3.6%
7. NET5 / 3.5%
8. RTL5 / 2.6%
9. Vero / 2.5%
10. RTL8 / 2.1%


11. N.geog / 1.3%
12. SBS9 / 1.1%
13. FOX / 0.9%
14. TLC / 0.9%
15. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 33,8%
2. Publieke Omroep 31,1%
3. SBS Groep 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen