The Next Boy/Girl Band zakt weer terug na record
De kijkcijfers van vrijdag 23 september 2016 (SKO)
De vrijdagshow The Next Boy/Girl Band beleefde eind augustus een ongelukkige start: het was bloedmooi weer toen het SBS 6-programma in première ging. De eerste aflevering trok slechts 434.000 kijkers (9 procent), maar John de Mol gaf in De Wereld Draait Door aan hoopvol te zijn dat de kijkcijfers zouden stijgen. Vorige week zaten die eindelijk in de lift – het programma noteerde het recordaantal van 563.000 kijkers (10 procent) – maar de groei zet deze week helaas voor SBS 6 niet door.
De vijfde aflevering was vrijdagavond goed voor 533.000 kijkers, goed voor 9 procent marktaandeel. Daarmee wist The Next Boy/Girl Band geen plaats te veroveren in de dagelijkse top 15 van meest bekeken programma’s.
De kijkcijfers van Nicolette van Dam en Tim Douwsma zijn niet extreem laag, maar zeker niet hoog genoeg voor een vervolg. Toch blijkt uit sociale media dat het programma de doelgroep wel weet te vermaken.
Ondanks The Next Boy/Girl Band kwam SBS 6 vrijdagavond niet verder dan bijna 10 procent marktaandeel. Daarmee blijft het station in de schaduw staan van zijn grote concurrenten NPO 1 (22 procent) en RTL 4 (21 procent).
NPO 1 was de winnaar op prime time: naar Witse keken 1,3 miljoen mensen (21 procent) en naar Eén tegen 100 keken er 1,4 miljoen (24 procent). RTL 4 bood met het door 1,2 miljoen mensen (21 procent) bekeken Superkids het meest bekeken alternatief.
NPO 2 was de nummer drie op prime time: de combinatie Twee voor Twaalf, College Tour en Nieuwsuur trok respectievelijk 726.000 kijkers (12 procent), 403.000 kijkers (7 procent) en 590.000 kijkers (11 procent).
De enige andere tv-zender met een prime time-titel in de kijk top 25 is RTL 7: Voetbal Inside was goed voor 496.000 kijkers (8 procent).
Zusterzender RTL 5 komt op vrijdag weer boven de 100.000 kijkers uit nu het plotseling is gestopt met Suits. De nieuwe zuipende-jongerenavond trekt tussen de 117.000 en 170.000 kijkers.
Het meest bekeken programma op de kleinere zenders van SBS was NCIS met 275.000 kijkers (5 procent) op Net5.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (882.000), EenVandaag (859.000), RTL Boulevard (842.000) en Editie NL (648.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 475.000 kijkers en Rad van Fortuin 400.000.
Op de late avond waren Hart van Nederland (884.000), RTL Late Night (877.000), Shownieuws (724.000) en Pauw (672.000) het meest in trek. NPO 1 stortte tussen Eén tegen 100 en Pauw in met Andere Tijden Sport, goed voor slechts 402.000 kijkers (9 procent).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.818.000 02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.386.000 03. Een tegen 100 (NPO1) 1.352.000 04. Witse (NPO1) 1.287.000 05. Superkids (RTL4) 1.235.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.0% 2. RTL4 / 21.1% 3. SBS6 / 9.8% 4. NPO2 / 6.7% 5. RTL7 / 5.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,5% 2. RTL Nederland 30,6% 3. SBS Groep 18,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS