The Next Boy/Girl Band zakt terug richting 400.000


De kijkcijfers van vrijdag 9 september 2016 (SKO)

De dure SBS 6-show The Next Boy/Girl Band trapte af met 434.000 kijkers en 9,0 procent marktaandeel, scoorde vorige week 512.000 kijkers en 8,5 procent marktaandeel en zakte gisterenavond terug naar 437.000 kijkers en 8,1 procent marktaandeel. Daarmee is het programma van Nicolette van Dam en Tim Douwsma terug bij af. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Producent John de Mol zei deze week in DWDD nog te verwachten dat de cijfers zouden gaan stijgen.

De Mol sprak in de talkshow het vertrouwen in zijn format uit. “Ik ben wel optimistisch dat dat nog wat gaat groeien komende week“, aldus de mediatycoon.

The Next Boy/Girl Band is het belangrijkste nieuwe SBS 6-programma aan de start van dit tv-seizoen. Het helpt niet dat het buiten nog steeds mooi weer is.

Achteraf gezien had een latere seizoensstart wellicht beter geweest voor dit programma, dat vooral mikt op een jonge doelgroep, die veel plezier beleeft aan het programma, zoals blijkt uit reacties op sociale media.

De televisiekijker keek ook vrijdagavond voornamelijk NPO 1. Witse trok direct na het Achtuurjournaal 1,1 miljoen kijkers (20 procent), waarna de Caroline Tensen-show Eén tegen 100 – dat dit seizoen is verhuisd van zondag naar vrijdag – bijna 1,2 miljoen kijkers (22 procent) noteerde.

RTL 4 bood met de tv-show Superkids het meest bekeken alternatief. Daar keken 1 miljoen mensen (20 procent) naar.

Niet alleen NPO 1 en RTL 4, maar ook NPO 2 en RTL 7 trokken meer bekijks dan SBS 6. NPO 2 kwam uit op 632.000 kijkers (12 procent) voor Twee Voor Twaalf en RTL 7-hit Voetbal Inside noteerde 440.000 kijkers (8 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (833.000), DWDD (813.000), Zesuurjournaal (775.000), RTL Boulevard (710.000) en EenVandaag (696.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 522.000 kijkers en Rad van Fortuin 351.000 kijkers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (939.000), RTL Late Night (836.000), Shownieuws (722.000), Pauw (614.000) en Andere Tijden Sport (499.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met ruim 20 procent marktaandeel, RTL 4 zat daar een fractie onder maar kwam afgerond ook uit op ruim 20 procent en SBS 6 pakt brons met ruim 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.527.000
02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.247.000
03. Een tegen 100 (NPO1) 1.170.000
04. Witse (NPO1) 1.055.000
05. Superkids (RTL4) 1.043.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 939.000
07. RTL Late Night (RTL4) 836.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 833.000
09. De wereld draait door (NPO1) 813.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 775.000


11. Shownieuws (SBS6) 722.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 710.000
13. EenVandaag (NPO1) 696.000
14. Twee voor twaalf (NPO2) 632.000
15. Pauw (NPO1) 614.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.4%
2. RTL4 / 20.1%
3. SBS6 / 10.1%
4. NPO2 / 6.6%
5. NET5 / 4.6%


6. RTL7 / 4.2%
7. Vero / 3.3%
8. NPO3 / 2.9%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL5 / 2.1%


11. Discov / 1.6%
12. Comedy / 1.2%
13. N.geog / 0.8%
14. SBS9 / 0.8%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,9%
2. RTL Nederland 29,3%
3. SBS Groep 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen