RTL 4-variant Heel Holland Bakt grote flop
De kijkcijfers van donderdag 8 september 2016 (SKO)
Het programma Ja, Ik Wil Een Taart met John Williams, de RTL 4-variant op NPO 1’s megahit Heel Holland Bakt, is donderdagavond van start gegaan als een flop. Er keken slechts 508.000 mensen naar de uitzending om half tien, goed voor een marktaandeel van 9,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 zette donderdagavond een gemiddeld avondmarktaandeel van 15,1 procent neer. Ja, Ik Wil Een Taart scoorde daar maar liefst 37 procent onder.
Ja, Ik Wil Een Taart wist geen plek te veroveren in de dagelijkse top 15 van meest bekeken programma’s. Het programma komt niet verder dan nummer twintig.
Recht tegenover Ja, Ik Wil Een Taart trokken zowel NPO 1, RTL 5 als SBS 6 meer kijkers. NPO 1 noteerde bijna 1,6 miljoen kijkers (28 procent) met Ik Vertrek, RTL 5 scoorde 532.000 kijkers (10 procent) met Dino en SBS 6 kwam uit op 561.000 kijkers (11 procent) voor 102 Minutes That Changed America.
Het nieuwe Gordon-programma Gieren Met Goor, een voortzetting van het vroegere Laat Ze Maar Lachen, ging voorafgaand aan Ja, Ik Wil Een Taart ook teleurstellend van start. Daar keken 724.000 mensen (13 procent) naar.
Het meest bekeken alternatief voor Gieren Met Goor was de seizoenspremière van Expeditie Robinson, die bijna 1,3 miljoen kijkers (23 procent) trok. Daarmee blijft de realityshow een enorm kijkcijferkanon voor RTL 5.
De andere toppers om half negen waren Hidden India met 1 miljoen kijkers (19 procent) op NPO 1, de film op SBS 6 en Keuringsdienst van Waarde met 469.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), GTST (991.000), DWDD (858.000), Half Acht Nieuws (727.000), Zesuurjournaal (723.000), EenVandaag (671.000) en RTL Boulevard (632.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 474.000 kijkers en Rad van Fortuin 292.000.
Op de late avond waren Hart van Nederland (881.000), De Verenigde Staten van Eva (776.000), Shownieuws (660.000), RTL Late Night (645.000) en Pauw (564.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.719.000 02. Ik Vertrek (NPO1) 1.560.000 03. Expeditie Robinson (RTL5) 1.256.000 04. Hidden India (NPO1) 1.033.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 991.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.0% 2. RTL4 / 15.1% 3. SBS6 / 11.1% 4. RTL5 / 9.1% 5. NPO2 / 5.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 32,7% 2. RTL Nederland 30,6% 3. SBS Groep 17,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.